	[image: image32.jpg]lifia 2005




	COALIŢIA CIVICĂ PENTRU ALEGERI LIBERE ŞI CORECTE

	[image: image33.png](@l Independent de Jurnalism
2




	Str. Bucureşti nr. 83, Chişinău, tel: 233947; 233948, e-mail: mgodea@contact.md


	[image: image1.png]QIS

v
CENTRU DE ANALIZA $I INVESTIGATII SOCIOLOGICE,
POLITOLOGICE S! PSIHOLCGICE





	[image: image34.jpg]Sida

¢/\\\>
<\<é




	[image: image2.png]AN
Y 4

Asociatia Presei Independéente




	[image: image3.png]x I ‘ o
L,
\
- 1

ARTICLE 19

GLOBAL CAMPAIGN FOR FREE EXPRESSION






Media monitoring 

in the election campaign and post-election period

Report No. 6

April 5, 2005 – May 6, 2005

The project was made possible with the financial support of the US and British Embassies in Chisinau, the US Agency for International Development (USAID) and the Swedish International Development Cooperation Agency (SIDA). The Eurasia Foundation is administering the USAID and SIDA funds for the project.

The opinions presented in this publication belong to its authors and do not necessarily express the position of the donors.

	[image: image35.png]


[image: image36.emf]Diagrama 2. Partide prezentate în context pozitiv la ştirile TV

05.03-04.04

PCRM, 1

PCRM, 3

PCRM, 6

PCRM, 5

PCRM, 1

PPCD, 2

PPCD, 3

PPCD, 1 PPCD, 1

PPCD, 4

BMD, 2

BMD, 1

BMD, 13

PDM, 3

PSDM, 1

PSDM, 4

BPR, 2 BPR, 2 BPR, 2

UC, 1

PCRM, 90

PCRM, 88

PCRM, 1

0

10

20

30

40

50

60

70

80

90

Moldova 1 NIT Pervii canal Pro TV Euro TV TV 21 RIF TV Gagauzia Canal X

frecvenţa

                                                                                                                                                                                                                                                               


	[image: image4.jpg]HIR RPM<n~< ROPZA<E~OZ





	[image: image5.png]A N2
=)

S /
* Kk ok k k k k

FROM THE AMERICAN PEOPLE





	British Embassy

Chisinau


	[image: image6.png]






Media monitoring in the election campaign and the post-election period

The purpose of the project is to inform the public opinion about media behavior during the election campaign and post-election period and draw the attention of the international community to cases of press freedom abuse. 

The Project is implemented by the Independent Journalism Center, the Center for Sociological, Political, and Psychological Analysis and Investigation (CIVIS), the Association of Independent Press, and the international organization Global Campaign for Freedom of Expression “Article 19”, under the auspices of “Coalition 2005”. 

General Conclusions (April 05, 2005 – May 06, 2005)

Broadcast Media

After the presidential elections of April 4, national public stations Moldova 1 and Radio Moldova made the first step towards a more balanced coverage of political events, drastically reducing the number of news favorable to the governing party, as well as the ones unfavorable to the opposition parties. Within this period, Radio Moldova has not broadcast any news and opinion shows that would negatively view the opposition in general.     

At the same time, criticism in programs on Moldova 1, although less in length, was still directed towards the opposition, avoiding criticism of the governing party. In order to reach the level of a balanced coverage of politics, public broadcasters will have to make the following step: not to filter news favorable to the authorities and to accept points of view that differ from the ones of the governing party. 

A similar editorial policy is observed at the private stations with national coverage: NIT, Pervii kanal, as well as RIF and TV 21. It should be mentioned that the frequency of news favorable to PCRM in the case of NIT has reduced insignificantly. 

On the other hand, the intensity of broadcast news favorable to the opposition, as well as of the news with a negative content or a negative context in relation to the governing party has reduced after April 4 on the municipal TV station Euro TV Chisinau and radio station Antena C, as well as on the private station Vocea Basarabiei. It should be mentioned that disfavoring news and opinion shows of these stations are not only about PCRM, but, to a reduced extent, about the opposition parties as well. 

Most TV stations have preferred to inform themselves form the presidency, ministers and other governmental officials. Media has been the most frequently used source in the case of radio stations.  

Generally, the monitoring of broadcasting after April 4 emphasizes the closing of the election campaign and proceeding of the majority of radio and TV stations of Moldova to the usual way of covering events.  

Print Media

In general, the monitored newspapers have presented balanced news about the procedure of electing the President of the Republic of Moldova and about the appointment and establishment of the new Government. There have been different opinion comments and articles in relation to the political process after April 4. Thus, public newspapers have continued entirely supporting the governing party and presenting the opponents of the re-election of the President Voronin only in a negative context. Private newspapers have criticized strongly the post-election behavior of the political parties that have supported the re-election of Vladimir Voronin as the President of the Republic of Moldova. 

It should be mentioned that the majority of monitored publications (Saptamana, Komsomolskaia Pravda v Moldove, SP, Unghiul, Farul Nistrean, Vesti Gagauzii, partially Moldavskie vedomosti) have reduced the share of political news after April 4 compared to the previous monitoring periods.

Monitoring Results (April 05, 2005 – May 06, 2005)
TV

NIT, Moldova 1, Euro TV Chisinau, RIF continue to broadcast the largest number of political news. The difference between the share by frequency (Table 1) and the share by length (Table 2) reflect the dynamics of political news broadcast by the corresponding station. 


[image: image7]

[image: image8]
News Favorable to Political Parties

Within the period that followed the election of the President of the RM, one could notice a sudden decrease in news favorable to the governing party broadcast by the national public TV station Moldova 1. This attests approaching towards the parameters of a balanced coverage of the actions of the governing party. At the same time, Moldova 1 and the regional public station TV Gagauzia continue to avoid broadcasting news with a positive content or context in relation to the opposition parties. 

The tendency of reducing appreciative news in relation to the governing party is constant in the case of NIT. Also, NIT, RIF, and TV 21 do not broadcast news favorable to other parties than PCRM. 

Municipal station EURO TV Chisinau keeps covering the entire political spectrum, but the number of such news is insignificant (Charts 2-2.1)

Chart 2 Parties presented in a positive context in TV news 05.03-04.04

Chart 2.1 Parties presented in a positive context in TV news 05.04-06.05

[image: image9.emf]Diagrama 2.1 Partide prezentate în context pozitiv la ştirile TV

05.04-06.05

PCRM, 2

PPCD, 1

AMN, 3

PSL, 1

PCRM, 11

PCRM, 50

PCRM, 2

PCRM, 12

0

5

10

15

20

25

30

35

40

45

50

Moldova 1 NIT Euro TV TV 21 RIF TV Gagauzia

frecvenţa

                                                                                                                                                                                                                                                               


News unfavorable to political parties

After April 4, the national public station TV Moldova 1 has reduced the number of monthly news unfavorable to BMD from 41 to 4. At the same time, the editorial policy of avoiding critical news broadcasts about the authorities persists. (Charts 3-3.1)

The same editorial policy in relation to the governing party and opposition parties can be observed on the private TV station NIT. 

Municipal TV station Euro TV Chisinau is the only TV station that has broadcast critical news about PCRM after April 4. Still, the frequency of the latter has reduced radically from the average of one piece of news per day within 05.03-04.04 to 1-2 news per week. However, the number of news unfavorable to opposition parties that have formed a coalition with PCRM has increased.

Chart 3 Parties presented in a negative context in TV news 05.03-04.04

[image: image10.emf]Diagrama 3. Partide prezentate în context negativ la ştirile TV

05.03-04.04

PCRM, 2

PCRM, 8

PCRM, 2

PCRM, 3

PCRM, 2

PPCD, 2

PPCD, 1

BMD, 11

BMD, 2

BMD, 4

PDM, 2

PCRM, 37

PCRM, 2

BMD, 41

BMD, 1

0

5

10

15

20

25

30

35

40

45

Moldova 1 NIT Pervii canal Pro TV Euro TV TV 21 RIF Canal X

frecvenţa 

                                                                                                                                                                                                                                                               


Chart 3.1 Parties presented in a negative context in TV news 05.04-06.05
[image: image11.emf]Diagrama 3.1 Partide prezentate în context negativ la ştirile TV

05.04-06.05

PCRM, 5

BMD, 1

BMD, 2

AMN, 4

AMN, 2

AMN, 1

AMN, 2

PDM, 3

PSL, 5

PPCD, 9

0

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

Moldova 1 Pervii canal Pro TV Euro TV TV 21

frecvenţa 

                                                                                                                                                                                                                                                               


Opinions 

After April 4, an increase in the length of opinion shows on political topics is observed on the national public TV station Moldova 1 (Charts 4-4.1)

05.03-04.04


[image: image12]
05.04-06.05


[image: image13]
Opinion shows favorable to political parties 

After April 4, the national public TV station Moldova 1 has increased the length of appreciative programs about the governing party and, to a lesser extent, of PPCD. NIT is quite temperate in this regard. (Charts 5-5.1)

05.03-04.04 


[image: image14]

[image: image15]
Opinion shows unfavorable to political parties 

Similarly to the period before April 4, the public TV station Moldova 1 and private TV station NIT criticize only the opposition in their programs. Critical programs broadcast by the municipal public TV station Euro TV Chisinau regard the governing party and PPCD (Charts 6-6.1). Within the debates on PRO TV and RIF, different points of view have been expressed. 


[image: image16]

[image: image17]
Sources used for political news 

PRO TV remains the first in the top of TV stations that mainly use 2 and more sources. Euro TV Chisinau is the second. A positive evolution has been attested in the case of Moldova 1, Pervii kanal, etc. (Tables 1-2) 

Table 1 Number of sources used in news bulletins (frequency - %)

05.03-04.04

	
	1 source
	2 and more sources

	Moldova 1
	65
	35

	NIT
	59
	41

	Pervii kanal
	64
	36

	Pro TV
	38
	62

	Euro TV
	52
	48

	TVC 21
	61
	39

	RIF
	54
	46

	TV Balti
	100
	0

	Blue Star – TV6
	77
	23

	TV Gagauzia
	75
	25

	Canal X
	48
	52


Table 2 Number of sources used in news bulletins (frequency - %)

05.04-06.05

	
	1 source
	2 and more sources

	Moldova 1
	62
	38

	NIT
	59
	41

	Pervii kanal
	56
	44

	Pro TV
	28
	72

	Euro TV
	43
	57

	TVC 21
	71
	29

	RIF
	58
	42

	TV Balti
	100
	0

	Blue Star – TV6
	70
	30

	TV Gagauzia
	59
	41

	Canal X
	61
	39


The most frequent references to political parties as sources of political news have been made on PRO TV, Euro TV, TV 21 and Pervii kanal. Public TV stations TV Balti and TV Gagauzia, as well as the private station TV 6 have not informed themselves directly from parties. (Table 3)

As for political news, most TV stations have used such sources as the President, ministers, and governmental officials. The public municipal TV station Euro TV Chisinau has informed itself to the same extent from the local public administration, and TV Gagauzia and TV Balti have appealed most of the times to local public authorities. 

Table 3 Share of different sources used in political news (%)

	
	Parties 
	President, Ministers, Government Officials 
	Local Public Administration
	Civil Society


	Experts


	Mass 

Media

	Moldova 1
	6,5
	37,4
	5,2
	2,2
	2,8
	2,5

	NIT
	5,7
	33,7
	2,7
	2,2
	3,6
	3,2

	Pervii kanal
	11,8
	30,0
	1,8
	5,5
	11,8
	2,7

	Pro TV
	37,9
	34,5
	11,0
	
	
	1,4

	Euro TV
	17,1
	10,8
	11,1
	8,5
	6,3
	4,6

	TVC 21
	14,9
	40,0
	1,3
	1,3
	7,8
	

	RIF
	6,1
	36,9
	0,3
	8,9
	1,8
	1,0

	TV Balti
	
	25,0
	62,5
	12,5
	
	

	Blue Star – TV6
	
	54,3
	2,2
	2,2
	
	26,1

	TV Gagauzia
	
	5,8
	44,3
	
	13,5
	25,0

	Canal X
	6,8
	26,0
	
	2,7
	1,4
	60,3


Radio

In the period following April 4, the private station Vocea Basarabiei is in the top of the broadcasters of political news (29% compared to 16% within 05.03-04.04 period). At the same time, the share of such news on the municipal station Antena C has decreased from 16 % to 7%. (Chart 1) 


[image: image18]
Political parties favored in radio news 

The public national station Radio Moldova has drastically reduced the news favoring the governing party (from 74 to 4). At the same time, Radio Moldova has not broadcast news with a positive content or in a positive context in relation to the opposition parties. Private stations Serebreanii dojd and 103.5 FM apply the same policy.

The municipal public station Antena C and many other private stations have not favored any party in their news. An insignificant number of positive news has regarded PPCD in the case of Kiss FM, and AMN in the case of Vocea Basarabiei. 

Chart 2 Political parties favored in radio news

05.03 – 04.04

[image: image19.emf]Diagrama 2. Partide politice favorizate în ştirile radio

05.03-04.04 

PCRM, 5

PCRM, 1 PCRM, 1

PCRM, 11

PPCD, 1

PPCD, 4

PPCD, 8

BMD, 1

BMD, 10

BMD, 19

PDM, 1 PDM, 1

PSDM, 1 PSDM, 1

RAVN, 2

CI, 3

PCRM, 10

PCRM, 5

PCRM, 74

0

10

20

30

40

50

60

70

80

Radio Moldova Antena C Russkoe Radio Serebreanîi dojd Sanatatea Radio Gagauzia Vocea Basarabiei

frecvenţa

                                                                                                                                                                                                                                                               


Chart 2.1 Parties favored in radio news – frequency

05.04-06.05

[image: image20.emf]Diagrama 2.1. Partide favorizate în ştirile radio - frecvenţa

05.04-06.05



AMN, 3

PCRM, 1

PCRM, 3

PCRM, 4

PPCD, 4

0

1

2

3

4

Radio Moldova Serebreanîi dojd Kiss FM 103.5 FM Vocea Basarabiei

frecvenţa

                                                                                                                                                                                                                                                               


Political parties disfavored in radio news 

After April 4, the public national station Radio Moldova has not broadcast news unfavorable to any opposition party and continued avoiding negative news about the governing party. (Charts 3-3.1)

The frequency of critical news about PCRM has significantly reduced in the case of the public municipal station Antena C (from 29 to 8) and the private station Vocea Basarabiei (from 98 to 13). The latter preserves its critical attitude towards the majority of parliamentary groups, especially PPCD.

Chart 3 Political parties disfavored in radio news

05.03-04.04

[image: image21.emf]Diagrama 3. Partide politice defavorizate în ştirile radio

05.03-04.04 

PCRM, 4

PPCD, 3 PPCD, 3

BMD, 48

BMD, 1 BMD, 1

BMD, 30

PDM, 3

PDM, 1

PDM, 14

BPR, 1

PCRM, 98

PCRM, 29

PCRM, 2

BMD, 3

BMD, 1

PDM, 1

PDM, 4

RAVN, 1

0

10

20

30

40

50

60

70

80

90

100

Radio

Moldova

Antena C Hit FM Serebreanîi

dojd

Radio Nova 103.5 FM Sanatatea Vocea

Basarabiei

frecvenţa 

                                                                                                                                                                                                                                                               


Chart 3.1 Parties disfavored in radio news

[image: image22.emf]Diagrama 3.1. Partide defavorizate în ştirile radio 

PPCD, 14

AMN, 6

PDM, 4 PSL, 4

PCRM, 13

PCRM, 8

PPCD, 2

BMD, 1

PDM, 6

0

3

6

9

12

15

Antena C Serebreanîi dojd Vocea Basarabiei

frecvenţa 

                                                                                                                                                                                                                                                               


Opinions 

Similarly to the election campaign period, the public national station has not broadcast opinion shows. After April 4, the municipal station Antena C abandoned political debates, the share of which in the previous period (05.03-04.04) was 11%. 


[image: image23]
Political parties favored in radio broadcasts 

While Vocea Basarabiei has drastically reduced the length of programs favoring opposition parties, Radio Nova has increased the length of programs with a positive content about PCRM. 

[image: image24]

[image: image25]
Political parties disfavored in radio news 

The target of critical news broadcast by Vocea Basarabiei is first of all PCRM and PPCD. Different attitudes have been expressed in the only opinion show on Radio Moldova. (Charts 6-6.1)


[image: image26]

[image: image27]
Sources used

After April 4, most political news of the public national station Radio Moldova and the private station Sanatatea have been based on two and more sources. (Tables 1-2)

Table 1 Number of sources used in news bulletins (frequency - %)

05.03-04.04
	
	1 source
	2 and more sources

	Radio Moldova
	53
	47

	Antena C
	59
	41

	Russkoe Radio
	100
	

	Hit FM
	100
	

	Serebreanii dojd
	58
	42

	Radio Nova
	97
	3

	Europa Plus
	88
	12

	Kiss FM
	88
	13

	Blue Star Radio (103.5 FM)
	63
	37

	Sanatatea
	37
	63

	Teleradio Gagauzia
	61
	39

	Vocea Basarabiei
	75
	25


Table 2 Number of sources used in news bulletins (frequency - %)

05.04-06.05

	
	1 source
	2 and more sources

	Radio Moldova
	48
	52

	Antena C
	64
	36

	Russkoe Radio
	100
	

	Hit FM
	76
	24

	Serebreanii dojd
	70
	30

	Radio Nova
	64
	36

	Europa Plus
	78
	22

	Kiss FM
	98
	2

	Blue Star Radio (103.5 FM)
	74
	26

	Sanatatea
	45
	55

	Teleradio Gagauzia
	78
	22

	Vocea Basarabiei
	75
	25


Moreover, after April 4, media, the president, ministers and governmental officials, followed by political parties have been the most frequent sources for political news broadcast by the majority of radio stations. (Table 3)

Table 3 Share of different sources used in political news (%)

	
	Parties 
	President, Ministers, Governmental Officials
	Local Public Administration
	Civil Society


	Experts


	Mass 

Media

	Radio Moldova
	6,2
	40,2
	0,8
	0,8
	2,4
	21,1

	Antena C
	11,7
	11,0
	1,1
	0,4
	0,4
	64,2

	Russkoe Radio
	6,7
	
	
	
	3,4
	89,6

	Hit FM
	1,5
	11,5
	
	
	
	78,6

	Serebreanii Dojd
	11,8
	58,4
	1,1
	1,7
	3,9
	1,7

	Radio Nova
	5,5
	
	
	
	
	

	Europa Plus
	1,8
	25,9
	
	
	1,2
	57,8

	Kiss FM
	31,4
	22,6
	
	8,6
	
	5,7

	103.5 FM
	2,0
	12,9
	
	1,5
	2,0
	64,9

	Sanatatea
	5,5
	31,7
	0,2
	1,1
	1,6
	54,1

	Teleradio Gagauzia
	
	23,7
	34,4
	1,1
	7,5
	21,5

	Vocea Basarabiei
	9,3
	13,3
	2,8
	2,4
	4,8
	44,6


Print Media 

The governing party remained the most widely covered election competitor in the print media in the period of April 5 – May 6, 2005. Thus, PCRM has benefited from the highest share of positive news (about 84% of the total of news favoring all the election competitors). The result has been predominantly ensured by the public newspapers Nezavisimaia Moldova, Moldova Suverana, and Vesti Gagauzii. (Table 1). 

The governing party holds the primacy in the “top” of political parties presented in negative news (47% of the total of the corresponding news) followed by the Christian Democratic People’s Party (PPCD) with 35%. Such news have been published in private newspapers that have not supported the Communist Party (PCRM) in the parliamentary elections (in particular, in the newspaper Timpul de dimineata) (Table 2).


[image: image28]

 SHAPE  \* MERGEFORMAT 
[image: image29]
Opinion articles, including editorials, interviews and readers’ letters, present a slightly different situation compared to the one in the news. Thus, in opinion articles, the most covered political party has been PCRM. It holds the primacy among the parties presented in a positive context (60%). As for negative opinion articles, the situation has changed, the governing party losing its position in favor of the Christian Democratic People’s Party. Within this period, PPCD has been criticized in 39% of the total number of opinion articles published in the monitored press, followed by PCRM with 33%, PDM with 12% and PSL with 11%.  

It should be mentioned that the leading position of PCRM among the parties covered in positive opinion articles is exclusively due to the public newspapers Nezavisimaia Moldova and Moldova Suverana, while in the opinion articles written by other monitored publications, PCRM, as a rule, has been criticized or presented in a neutral context. PPCD has been presented in a negative context in most of the monitored newspapers, including the public ones. (Tables 3-4)


[image: image30]

[image: image31]
The information sources cited by public newspapers have referred most of the times to the presidency, governmental structures, foreign diplomats, and the governing party. Private newspapers, besides the official sources, have appealed to a wide range of information sources, including alternative sources: civil society, opposition parties, other information media of the country and from abroad, etc.

Some General Conclusions of the Media Monitoring in the Republic of Moldova

January 16, 2005 – May 6, 2005
· Most of the monitored print and broadcast outlets covered the election campaign from the position of a clear commitment on the side of the governing party or the opposition. The governing party had on its side not only the majority of public mass media, with the exception of the municipal ones, but also the majority of monitored private broadcasters. All stations with a national coverage, public and private, covered the election campaign from the position of PCRM and in the interest of PCRM, broadcasting news largely favorable to the governing party and unfavorable to the opposition parties with the purpose of discrediting the election competitors of PCRM. From this point of view, the editorial policy of Radio Moldova attests a temperate attitude compared to the one of Moldova 1. 

· Only the municipal stations Antena C, Euro TV Chisinau, and Vocea Basarabiei (in the last phase of the election campaign), as well as several periodicals were evidently on the side of the opposition. However, it should be mentioned that by favoring BMD, these stations tried to maintain themselves in the position of a pluralistic coverage, without excluding the governing party. The representatives of PCRM rejected the invitations to cooperation> which had been made by Antena C and Euro TV Chisinau. 
· Both in broadcast and print media, equidistant and impartial coverage was an exception rather than the rule (Pro TV, Spros i predlojenie, etc). Even several stations that had declared their non-interference in the election campaign broadcast news with a disguised election content (Pervii kanal). The non-interference of certain stations can be interpreted as the lack of desire to get involved in the election campaign on the side of the governing party or to be considered a supporter of the opposition.

· The Central Election Commission (CEC) allowed debates on TV and radio stations “only after the expiration of the term provided by the Electoral Code for the registration of election candidates” and, moreover, limited the length of debates, thus, discouraging the interest for this type of programs. Supplementing the time for debates was done at the insistence of foreign observers after a long delay.   

· The insufficient number of debates must be considered a major drawback of mass media, which have prevented them from informing the public about the election proposals of the opposition parties in a fair and complete manner. At the same time, the limitations introduced by CEC were in line with the tendency to spare the governing party criticism of the election competitors manifested by the media loyal to the governing party.

· In the period close to the day of elections, the media of both camps adopted a radical approach, a hostile language, aggressive and dirty media procedures, affronting the limits of good sense (e.g. the video „Stop the extremism” broadcast by Moldova 1, etc.).  

· In some cases, the process of monitoring and publishing intermediary results had a beneficial effect over the method of covering the election campaign. However, the latter was insufficient to change the current situation radically. The management of Teleradio Moldova Public Company adopted a position of not recognizing the results, discrediting and intimidating NGOs that carried out the monitoring. Certain changes began to appear only after April 4, when the President of the RM was elected.

ANNEXES:

1. Methodology

2. Monitoring Period

3. Monitoring Timetable

4. Criteria for Selection of Media Institutions Subject to Monitoring

5. Monitored Mass Media 

1. Methodology

What do we monitor?

· News

· Election Advertising (airtime)

· Direct Speech Time

· Opinions

· Special Electoral Programs (debates, etc.)

· Vox Populi

· Voter Educational Materials

Each electoral material is subject to a content and context evaluation to determine whether it is favorable or unfavorable to one party or political group or another. The fact that the content and/or context are positive or negative does not necessarily point to bias or partisanship of the station having broadcast the news. It is possible that the news favors or disfavors one of the candidates and, nonetheless, is equidistant and fair from the professional point of view. Only when there is a tendency, over a longer period of time, to favor or disfavor one of the candidates, will we consider that we are dealing with lack of balance.  

Each monitored material is codified depending on the topic. Sources are identified, codified and accounted. Preference for certain sources over a certain period of time could also indicate unbalanced coverage in favor of one or another candidate.  

2. Monitoring Period - January 6 - May 6, 2005 – covers the parliamentary election campaign, the post-election period, as well as the period of electing the new President by the Parliament. 

3. Monitoring Timetable 

TV

Monday-Friday

06:30 – 09:00 and 17:00 – 22:30

Saturday-Sunday

06:30 – 22:30

Radio

Monday-Sunday

06:00 – 24:00

4. Criteria for the Selection of Media Institutions Subject to Monitoring:

· Print run/ audience/ impact

· Type of ownership (state and private)

· Language (Romanian and Russian)

· Coverage (national, local)

5. Monitored Mass Media:

Print Media

Moldova Suverana, Nezavisimaia Moldova, Timpul de dimineata, Saptamana, Komsomolskaya Pravda v Moldove, Moldavskie vedomosti, SP (Balti), Vesti Gagauzii (Comrat), Unghiul (Ungheni), Farul nistrean (Rezina)

TV 

Moldova 1, NIT, Pervii kanal v Moldove, PRO TV, Euro TV Chisinau, TVC 21, RIF TV, TV Balti, Blue Star (Balti), TV Gagauzia, Canal X (Briceni), Cvant TV (Cahul)

Radio 

Serebreanii dojd, Radio Moldova, Antena C, Russkoe Radio, Hit FM, Sanatatea (Edinet), Radio Nova, Europa Plus, Kiss FM, 103.5 (Balti), Vocea Basarabiei, Radio Gagauzia

Chart 1 Political news broadcasts - frequency





(% from the total news aired by the monitored TV stations) 











Moldova 1





24%





Canal X





3%





TV Balti





2%





Blue Star TV (TV6)





3%





TV Gagauzia





1%





Euro TV





16%





TV 21





5%





RIF





11%





Pro TV





2%





Pervii Kanal





3%





NIT





30%





Chart 4 Broadcasts of political opinion shows - length 





 (% from the total length of shows aired by the monitored TV stations)


 











Moldova 1





12%





Euro TV





23%





Canal X





6%





Pro TV





29%





Pervii kanal





5%





NIT





25%





Chart 4.1 Broadcasts of political opinion shows - length





 (% from the total length of shows aired by the monitored TV stations)   











Moldova 1





20%





Euro TV





18%





RIF





2%





Pro TV





34%





Pervii kanal





2%





NIT





24%





Chart 5 Parties favored in opinion shows 





PCRM, 4557





PCRM, 8239





PDM, 2220





0





1000





2000





3000





4000





5000





6000





7000





8000





Moldova 1





NIT





Pervii kanal





length (sec.)





                                                                                                                                                                                                                                                               





Chart 5.1 Parties favored in opinion shows 





05.04-06.05





PPCD, 308





PSL, 268





PCRM, 6950





PCRM, 2344





0





1000





2000





3000





4000





5000





6000





7000





Moldova 1





NIT





length (sec.)





                                                                                                                                                                                                                                                               





Chart 6 Parties disfavored in opinion shows 





BMD, 2220





PDM, 3600





BPR, 776





PTCD, 776





BMD, 2946





BMD, 2451





0





500





1000





1500





2000





2500





3000





3500





4000





Moldova 1





NIT





Pervii kanal





Canal X





length (sec.)





                                                                                                                                                                                                                                                               





Chart 6.1 Parties disfavored in opinion shows





05.04-06.05





PPCD, 2420





PPCD, 6095





BMD, 2694





AMN, 1596





AMN, 2050





PDM, 2420





PSL, 2420





PCRM, 12105





0





2000





4000





6000





8000





10000





12000





14000





Moldova 1





NIT





Pervii kanal





Euro TV





length (sec.)





                                                                                                                                                                                                                                                               





Chart 1 Political news - frequency





(% from the total news aired by monitored stations) 











Teleradio 





Gagauzia





2%





Vocea Basarabiei





29%





Radio Moldova





28%





Kiss FM





3%





103.5 FM





6%





Sanatatea





9%





Serebreanii dojd





5%





Radio Nova





0.4%





Europa Plus





5%





Hit FM





4%





Russkoe Radio





2%





Antena C





7%





Chart 4 Political opinion shows broadcasts- length





(% from the total length of opinion shows aired by monitored stations)











Radio Moldova





1%





Vocea Basarabiei





85%





Radio Nova





14%





Chart 5 Parties favored in opinion shows





PPCD, 9539





CI, 7115





PCRM, 500





BMD, 19373





BMD, 1500





PDM, 900





PSDM, 4140





UCM, 2910





PTCD, 3966





0





2000





4000





6000





8000





10000





12000





14000





16000





18000





20000





Radio Nova





Vocea Basarabiei





length (sec.)





                                                                                                                                                                                                                                                               





Chart 5.1 Political parties favored in opinion shows





PPCD, 278





AMN, 108





PDM, 218





PSL, 218





PCRM, 3300





0





500





1000





1500





2000





2500





3000





3500





4000





Radio Nova





Vocea Basarabiei





length (sec.)





                                                                                                                                                                                                                                                               





Chart 6 Parties disfavored in opinion shows 





PPCD, 1200





PDSE, 3832





PCRM, 65638





PPCD, 21804





BMD, 17713





PDM, 24313





PR, 3832





0





10000





20000





30000





40000





50000





60000





70000





Radio Nova





Vocea Basarabiei





length (sec.)





                                                                                                                                                                                                                                                               





Chart 6.1 Parties disfavored in opinion shows





AMN, 4500





AMN, 1558





PDM, 5066





PSL, 1643





PCRM, 86388





PPCD, 19421





0





10000





20000





30000





40000





50000





60000





70000





80000





90000





Radio Nova





Vocea Basarabiei





length (sec.)





                                                                                                                                                                                                                                                               





Chart 1 Parties favored in news 





 





(total for newspapers - frequency)





PCRM





84%





PPCD





4%





PSDM





4%





PL





4%





PTCD





4%





Chart 2 Parties disfavored in news 





Chart 3 Parties favored in opinion articles





(total for newspapers - frequency)





PPCD





35%





BMD





5%





PDM





8%





PSL





5%





PCRM





47%





AMN, 2





PSDM, 1





PSDM, 2





PCRM, 14





PCRM, 1





PPCD, 3





PDM, 1





PTCD, 1





0





2





4





6





8





10





12





14





16





Moldova Suverana





Nezavisimaia





Moldova





Timpul





Saptamana





Moldavskie





vedomosti





frequency





                                                                                                                                                                                                                                                               





Chart 4 Parties disfavored in opinion articles





PCRM, 7





PCRM, 1





PCRM, 1





PPCD, 2





PPCD, 7





PPCD, 2





BMD, 1





PDM, 11





PDM, 1





PSDM, 1





PSL, 8





PSL, 3





PCRM, 2





PCRM, 21





PPCD, 26





BMD, 2





AMN, 1





0





5





10





15





20





25





30





Moldova





Suverana





Timpul





Moldavskie





vedomosti





Unghiul





frequency 





Chart 1.1 Political news broadcasts - length





(% from the total news aired by the monitored TV stations) 











Moldova 1





22%





Pro TV





5%





Pervii Kanal





4%





NIT





24%





Euro TV





22%





TV 21





5%





RIF





11%





Blue Star TV (TV6)





2%





Canal X





1%





TV Gagauzia





2%





TV Balti





2%











PAGE  
9

