	[image: image1.png]QIS

v
CENTRU DE ANALIZA $I INVESTIGATII SOCIOLOGICE,
POLITOLOGICE S! PSIHOLCGICE





	Coaliţia civică pentru alegeri libere şi Corecte 

	[image: image23.jpg]lifia 2005




	Str. Bucureşti nr. 83, Chişinău, tel: 233947; 233948, e-mail: mgodea@contact.md


	[image: image26.png]



	[image: image24.png](@l Independent de Jurnalism
2




	[image: image2.png]AN
Y 4

Asociatia Presei Independéente




	[image: image3.png]x I ‘ o
L,
\
- 1

ARTICLE 19

GLOBAL CAMPAIGN FOR FREE EXPRESSION






Media Monitoring in

the post-election period
Report # 5

March 5 – April 4, 2005

The project was made possible with the financial support of the US and  British Embassies in Chisinau, 

 the US Agency for International Development (USAID) and the Swedish International Development Cooperation Agency (SIDA). The Eurasia Foundation is administering the USAID and SIDA funds for the project.

 The opinions presented in this publication belong to its authors and do not necessarily express the position of the donors 

	[image: image25.jpg]Sida

¢/\\\>
<\<é




	[image: image4.jpg]HIR RPM<n~< ROPZA<E~OZ





	[image: image5.png]A N2
=)

S /
* Kk ok k k k k

FROM THE AMERICAN PEOPLE





	British Embassy

Chisinau


	[image: image6.png]






Media Monitoring in the post-election period

Report # 5, March 5 – April 4, 2005

The purpose of the project is to inform the public opinion about media behavior during the post-election period and draw the attention of the international community to cases of press freedom abuse. 

The project is implemented by the Independent Journalism Center, the Center for Sociological, Political and Psychological Analysis and Investigation CIVIS, the Association of Independent Press and the international organization Global Campaign for Freedom of Expression „Article 19”, under the auspices of „Coalition 2005”.

General Conclusions

Broadcast Media

No major changes have been recorded in the editorial policy of the national public stations Moldova 1 and Radio Moldova. These two stations continued to favor the CPRM both in their news bulletins and opinion shows. While the frequency of positive news broadcasts about the CPRM dropped, the frequency of negative news on BMD remained at the same level as during the election campaign. BMD became the target of a defamation campaign, being accused of intentions to destabilize the political situation in Moldova, with the help of Russia. 

The news and shows of NIT (a TV station with national coverage) also depicted the CPRM only in a positive context. The rest of the TV stations, which had supported the CPRM in the election campaign, reflected the events in a more balanced way. Most of the critical news on the CPRM were broadcasted by radio Antena C and Vocea Basarabiei, however the frequency of such news decreased compared to the period before March 6. 

The opinion shows of Moldova 1, NIT, Pervîi kanal mostly disfavored the BMD. Vocea Basarabiei aired critical opinions addressed to several parties, the CPRM serving as the principal target for criticism on behalf of the invitees of this radio station. It is worth mentioning that during the political debates organized by PRO TV,  Euro TV and Antena C a variety of opinions were expressed. 

The TV stations, which favored the governing party, preferred to use the president’s office, the ministers and other government officials as information sources. Media was the most frequently used source of the radio stations. 
Print media

The public newspapers, which overwhelmingly supported the governing party, presented the victory of the Communist Party in a triumphant way and teased mostly the Electoral Bloc “Democratic Moldova”. The private newspapers, which had criticized the CPRM during the election campaign, stressed the fact that the Communist Party got a poorer result compared to the parliamentary elections of 2001 and widely commented on the probability of early elections.

Monitoring results
TV

In the same way as before the Election Day, March 6, most of the political news were broadcasted by Moldova 1, NIT, and Euro TV Chişinău. Some stations, especially NIT, have been broadcasting less political news. At the same time Pro TV, which declared non-involvement in the election campaign, has been actively covering the post-election political events. 

Broadcast of political news – frequency

(% from the total news aired by the monitored stations)

[image: image7.emf]Diagrama 1. Difuzarea ştirilor cu caracter politic - frecvenţa

 (% din numărul total de ştiri difuzate de către posturile supuse 

monitorizării)

Moldova 1

24%

Canal X

4%

TV Balti

1%

Blue Star TV (TV6)

2%

TV Gagauzia

3%

Euro TV

17%

TV 21

7%

RIF

10%

Pro TV

8%

Pervii Canal

5%

NIT

19%


News favorable to election candidates

The public station Moldova 1 and, to a lesser extent, the private station NIT have continued to favor the governing party in an obvious manner. However, the frequency of positive news about the CPRM has decreased: from 3-4 news per day on average from 25.02-04.03, to 2-3 news per day after March 6 (Moldova 1); and from 6-7 news per day from 25.02-04.03, to 2-3 news per day (NIT). As for other stations, there has been a relatively balanced coverage of the rest of political parties, though Euro TV has been slightly favoring BMD, while RIF and TV Găgăuzia have been favoring the CPRM. (Diagram 2) 

Parties presented in a positive context in TV news

[image: image8.emf]Diagrama 2. Partide prezentate în context pozitiv la ştirile TV

05.03-04.04

PCRM, 1

PCRM, 3

PCRM, 6

PCRM, 5

PCRM, 1

PPCD, 2

PPCD, 3

PPCD, 1 PPCD, 1

PPCD, 4

BMD, 2

BMD, 1

BMD, 13

PDM, 3

PSDM, 1

PSDM, 4

BPR, 2 BPR, 2 BPR, 2

UC, 1

PCRM, 90

PCRM, 88

PCRM, 1

0

10

20

30

40

50

60

70

80

90

Moldova 1 NIT Pervii canal Pro TV Euro TV TV 21 RIF TV Gagauzia Canal X

frecvenţa

                                                                                                                                                                                                                                                               


News unfavorable to political parties

The frequency of negative news about BMD broadcasted by Moldova 1 has been constant (1-2 news per day on average, during the election period and 1-2 news per day in the post election period), while such broadcasts of NIT have decreased from an average of 2-3 news per day, to an average of 2 news per week. (Diagram 3). 

The Euro TV negative broadcasts about the CPRM dropped from 4 news per day from 25.02-04.03, to an average of 1 news per day, after March 6, 2005. 

Parties presented in a negative context in the TV news

[image: image9.emf]Diagrama 3. Partide prezentate în context negativ la ştirile TV

05.03-04.04

PCRM, 2

PCRM, 8

PCRM, 2

PCRM, 3

PCRM, 2

PPCD, 2

PPCD, 1

BMD, 11

BMD, 2

BMD, 4

PDM, 2

PCRM, 37

PCRM, 2

BMD, 41

BMD, 1

0

5

10

15

20

25

30

35

40

45

Moldova 1 NIT Pervii canal Pro TV Euro TV TV 21 RIF Canal X

frecvenţa 

                                                                                                                                                                                                                                                               


Opinions 

PRO TV, NIT and Euro TV Chişinău are the stations which have reserved most of the air time for political opinion shows. Similarly to the pre-election period, political debates have not become a priority for Moldova 1, the public TV station with national coverage. 

Broadcast of political opinion shows – length (% from the total length of shows aired by the monitored stations)

[image: image10.emf]Diagrama 4. Difuzarea emisiunilor de opinie cu caracter politic- 

durata (% din durata totală a emisiunilor difuzate de posturile 

supuse monitorizării)

Moldova 1

12%

Euro TV

23%

Canal X

6%

Pro TV

29%

Pervii Canal

5%

NIT

25%


Opinion shows favoring political parties

The governing party is the number one favorite in the shows of the national public station Moldova 1 and of the private station NIT (Diagram 5)

Parties favored in opinion shows

[image: image11.emf]Diagrama 5. Partide favorizate în emisiuni de opinie

PCRM, 4557

PCRM, 8239

PDM, 2220

0

1000

2000

3000

4000

5000

6000

7000

8000

Moldova 1 NIT Pervii canal

durata (sec.)

                                                                                                                                                                                                                                                               


Opinion shows unfavorable to political parties

BMD was the most widely criticized candidate in the majority of opinion shows broadcasted by Moldova 1, NIT and Pervîi kanal, while Canal X leveled most of its criticism at the Democratic Party (Diagram 6). A variety of opinions were expressed during the debates shown by PRO TV and Euro TV Chişinău. 
Parties disfavored in opinion shows

[image: image12.emf]Diagrama 6. Partide defavorizate în emisiuni de opinie

BMD, 2220

PDM, 3600

BPR, 776

PTCD, 776

BMD, 2946

BMD, 2451

0

500

1000

1500

2000

2500

3000

3500

4000

Moldova 1 NIT Pervii canal Canal X

durata (sec.)

                                                                                                                                                                                                                                                               


The sources used in election news

Only the news broadcasted by PRO TV and, to a lesser extent, by Canal X were based on 2 or more sources. The public stations Moldova 1, TV Bălţi and TV Găgăuzia use just one source most of the times. (Table 1)

Table 1.  Number of sources used in the news bulletins (frequency - %)

	
	1source
	2 and more sources

	Moldova 1
	65
	35

	NIT
	59
	41

	Pervii canal
	64
	36

	Pro TV
	38
	62

	Euro TV
	52
	48

	TVC 21
	61
	39

	RIF
	54
	46

	TV Balti
	100
	0

	Blue Star – TV6
	77
	23

	TV Gagauzia
	75
	25

	Canal X
	48
	52


PRO TV, TVC21 and Pervîi kanal  are the stations, which have referred most frequently to political parties as information sources. TV Bălţi and TV Găgăuzia, as well as the private station TV6 did not use the political parties as sources in their news bulletins. (table 2)

The most popular sources in election news broadcasted by Moldova 1 were the president’s office, ministers and public officials. The same holds true for the private stations NIT and RIF. The local public station TV Bălţi and the regional public station TV Găgăuzia have used the local public administration as source for their political news. Euro TV has referred to most of the election candidates. 
PRO TV and TVC 21 are the stations, which have requested expert opinion most often, while Euro TV Chişinău turned mostly to the civil society and regular citizens. Media was a frequently used source (Table 2). 

Table 2. Share of different sources used in political news (%)

	
	Parties
	President, ministers, government officials 
	Local Public Administration
	Civil Society


	Experts


	Citizens
	Mass

media

	Moldova 1
	16,7
	27,0
	1,5
	3,3
	3,1
	13,7
	8,1

	NIT
	17,2
	27,5
	1,8
	2,0
	0,2
	11,9
	9,0

	Pervii canal
	20,6
	17,4
	
	3,2
	3,9
	12,3
	3,9

	Pro TV
	35,1
	15,3
	0,7
	3,1
	6,4
	9,0
	8,3

	Euro TV
	17,7
	6,6
	10,1
	12,2
	3,7
	15,8
	8,9

	TVC 21
	23,9
	18,1
	1,3
	7,1
	6,7
	4,6
	

	RIF
	14,0
	28,9
	1,5
	6,5
	3,9
	9,8
	

	TV Balti
	
	22,2
	55,6
	
	
	
	

	Blue Star – TV6
	
	26,1
	
	6,5
	
	
	19,6

	TV Gagauzia
	
	11,3
	50,0
	
	2,5
	
	26,3

	Canal X
	12,2
	14,1
	0,6
	7,1
	0,6
	9,0
	37,2


Radio 

The public radio with national coverage Radio Moldova, the public municipal station Antena C and the private station Vocea Basarabiei are the first among the broadcasters of political news. (Diagram 1). 

Broadcast of political news – frequency

(% from the total news aired by the monitored stations)

[image: image13.emf]Diagrama 1. Difuzarea ştirilor cu caracter politic - frecvenţa

 (% din numărul total de ştiri difuzate de către posturile 

supuse monitorizării)

Teleradio 

Gagauzia

3%

Vocea Basarabiei

16%

Radio Moldova

28%

Kiss FM

5%

103.5 FM

4%

Sanatatea

6%

Serebrenii dojd

7%

Radio Nova

1%

Europa Plus

5%

Hit FM

4%

Russkoe Radio

5%

Antena C

16%


Political parties favored in radio news

Radio Moldova continued to favor the Communist Party in its broadcasts, but the frequency of positive news about it has dropped from 3-4 news per day, on average from 25.02 – 4.03 to an average of 2 news per day, after March 6, 2005. (Diagram 2). 

The municipal public station Antena C and the private station Vocea Basarabiei have adopted a more balanced editorial policy compared to the rest of monitored stations. The frequency of Antena C positive broadcasts about BMD dropped from 3-4 news per day on average to 2 news per weak, compared to the last week of the election campaign.  The stations Radio Nova and Kiss FM did not favor any political party. 

Political parties favored in radio news

[image: image14.emf]Diagrama 2. Partide politice favorizate în ştirile radio

05.03-04.04 

PCRM, 5

PCRM, 1 PCRM, 1

PCRM, 11

PPCD, 1

PPCD, 4

PPCD, 8

BMD, 1

BMD, 10

BMD, 19

PDM, 1 PDM, 1

PSDM, 1 PSDM, 1

RAVN, 2

CI, 3

PCRM, 10

PCRM, 5

PCRM, 74

0

10

20

30

40

50

60

70

80

Radio Moldova Antena C Russkoe Radio Serebreanîi dojd Sanatatea Radio Gagauzia Vocea Basarabiei

frecvenţa

                                                                                                                                                                                                                                                               


Political parties disfavored in radio news

Radio Moldova continued to disfavor BMD, however the frequency of negative news about the Bloc dropped to 1-2 news per day, on average, compared to an average of 2-3 news per day in the last week of the election campaign. (Diagram 3). 

The CPRM was mostly criticized in the news aired by Antena C  and Vocea Basarabiei. The frequency of those news dropped from 6-7 news per day to 1 per day (for Antena C) and from 10 per day to 2-3 per day (for Vocea Basarabiei, which also aired 1 negative news per day about BMD, in the post-election period, compared to 2-3 news per day in the last week of elections). 

The rest of the stations broadcasted an insignificant number of negative news. (Diagram 3). 

Political parties disfavored in radio news

[image: image15.emf]Diagrama 3. Partide politice defavorizate în ştirile radio

05.03-04.04 

PCRM, 4

PPCD, 3 PPCD, 3

BMD, 48

BMD, 1 BMD, 1

BMD, 30

PDM, 3

PDM, 1

PDM, 14

BPR, 1

PCRM, 98

PCRM, 29

PCRM, 2

BMD, 3

BMD, 1

PDM, 1

PDM, 4

RAVN, 1

0

10

20

30

40

50

60

70

80

90

100

Radio

Moldova

Antena C Hit FM Serebreanîi

dojd

Radio Nova 103.5 FM Sanatatea Vocea

Basarabiei

frecvenţa 

                                                                                                                                                                                                                                                               


Opinions 

Only three radio stations aired political debates, and the national public station Radio Moldova was not among them. 

Broadcast of political opinion shows – length (% from the total length of shows aired by the monitored stations)

[image: image16.emf]Diagrama 4. Difuzarea emisiunilor de opinie cu caracter 

politic- durata (% din durata totală a emisiunilor difuzate de 

posturile supuse monitorizării)

Antena C

11%

Vocea Basarabiei

79%

Radio Nova

10%


Political parties favored in radio news

The political debates organized by Vocea Basarabiei favored most often BMD. 

Parties favored in opinion shows

[image: image17.emf]Diagrama 5. Partide favorizate în emisiuni de opinie

PPCD, 9539

CI, 7115

PCRM, 500

BMD, 19373

BMD, 1500

PDM, 900

PSDM, 4140

UCM, 2910

PTCD, 3966

0

2000

4000

6000

8000

10000

12000

14000

16000

18000

20000

Radio Nova Vocea Basarabiei

durata (sec.)

                                                                                                                                                                                                                                                               


Political parties disfavored in the radio news

The CPRM was the main target for criticism in the news broadcasted by Vocea Basarabiei, followed by the Democratic Party, PPCD, and BMD etc. (Diagram 6.1)

Parties disfavored in opinion shows

[image: image18.emf]Diagrama 6. Partide defavorizate în emisiuni de opinie

PPCD, 1200

PDSE, 3832

PCRM, 65638

PPCD, 21804

BMD, 17713

PDM, 24313

PR, 3832

0

10000

20000

30000

40000

50000

60000

70000

Radio Nova Vocea Basarabiei

durata (sec.)

                                                                                                                                                                                                                                                               


Sources used

 Sănătatea is the radio station which broadcasts news based mostly on two sources. 53% of the political news aired by Radio Moldova were based only on one source. (Table 1). 

Table 1. Number of sources used in news bulletins (frequency - %)

	
	1 source
	2 and more sources

	Radio Moldova
	53
	47

	Antena C
	59
	41

	Russkoe Radio
	100
	

	Hit FM
	100
	

	Serebrenii dojd
	58
	42

	Radio Nova
	97
	3

	Europa Plus
	88
	12

	Kiss FM
	88
	13

	Blue Star radio (103.5 FM)
	63
	37

	Sanatatea
	37
	63

	Teleradio Gagauzia
	61
	39

	Vocea Basarabiei
	75
	25


The majority of the monitored radio stations used the following sources most frequently: the media, the president’s office, the ministers, the public officials and the political parties. (Table 2). 

Table 2. Share of different sources used in the political news (%)

	
	Parties
	President, ministers, government officials
	Local Public Administration
	Civil Society


	Experts


	Mass 

media

	Radio Moldova
	10,2
	26,7
	1,3
	0,8
	5,4
	27,6

	Antena C
	19,8
	0,8
	0,5
	4,0
	6,5
	40,5

	Russkoe Radio
	15,6
	6,6
	
	
	
	48,4

	Hit FM
	
	
	
	
	
	95,7

	Serebrenii dojd
	15,7
	30,2
	1,3
	2,5
	1,9
	23,9

	Radio Nova
	33,3
	
	
	11,1
	22,2
	33,3

	Europa Plus
	
	68,4
	6,8
	
	1,5
	

	Kiss FM
	30,9
	27,2
	
	
	
	4,9

	Blue Star radio (103.5 FM)
	17,6
	18,2
	
	
	0,6
	52,8

	Sanatatea
	27,9
	23,6
	1,4
	3,1
	3,1
	38,0

	Teleradio Gagauzia
	
	26,2
	35,7
	2,4
	4,8
	25,4

	Vocea Basarabiei
	24,6
	7,7
	1,2
	2,1
	3,5
	40,5


Print Media

The most widely covered party during the period March 5 to April 4, 2005 in the monitored print media was the governing party. The given party benefited from the largest number of political news, which presented it in a positive context (about 65% of total space devoted to election news or 31 items of the total 48 news favoring all candidates, published in the monitored press). 

BMD also holds a “top position” among the political parties favored by the monitored press. It comes second on the list, with 9 news (around 19% of the total number), which is a bit far from the CPRM.  

The public newspapers „Moldova Suverană”, „Nezavisimaia Moldova”, „Vesti Gagauzii” (Comrat) and „Farul Nistrean” (Rezina) presented only the governing party in a positive light. The private papers „Timpul” and „Săptămîna” wrote positively  about other election competitors than the CPRM.  

Parties favored in the news

[image: image19.emf]Diagrama 1. Partide favorizate în ştiri

05.03-04.04 

PCRM, 1 PCRM, 1

PCRM, 2

PPCD, 1 PPCD, 1

BMD, 5

BMD, 1

BMD, 3

PSDM, 2

PSDM, 1

PDM, 1

PTCD, 1 PTCD, 1

PCRM, 23

PCRM, 4

0

5

10

15

20

25

Moldova

Suverana

Nezavisimaia

Moldova

Timpul Saptamina Moldavskie

vedomosti

Farul Nistrean Vesti Gagauzii

frecvenţa

                                                                                                                                                                                                                                                               


The CPRM is also the party which was criticized most often. Thus it was discussed in 16 out of a total of 33 negative news (or 49%) during the period March 5 to April 4, 2005. It was followed by BMD with 12 negative news (36%) and the Democratic Party – 4 negative news (12% of the total number). 

Parties disfavored in the news

[image: image20.emf]Diagrama 2. Partide defavorizate în ştiri

05.03-04.04

PCRM, 1

PCRM, 2

PCRM, 1

PCRM, 2

BMD, 3

PDM, 2

PDM, 1

PCRM, 8

PCRM, 2

PPCD, 1

BMD, 5

BMD, 3

BMD, 1

PDM, 1

0

1

2

3

4

5

6

7

8

9

Moldova

Suverana

Nezavisimaia

Moldova

Timpul Saptamina Moldavskie

vedomosti

SP Farul

Nistrean

Unghiul

frecvenţa 


The opinion articles, including the editorial ones published by the monitored press during this period of time, show approximately the same situation as do the news, with CPRM being the most widely covered political party (both in the positive and negative contexts). The public papers “Moldova Suverană” and „Nezavisimaia Moldova” favored exlusively the governing party in their opinion articles and opposed mostly the BMD. The rest of the newspapers published articles which presented most of the political parties in a negative context (except the CPRM and BMD, their articles focused on PPCD and the Democratic Party of Moldova). 

Parties favored in opinion articles

[image: image21.emf]Diagrama 3. Partide favorizate în articole de opinie

05.03-04.04

PCRM, 1

PPCD, 1

BMD, 4

BMD, 2

PCRM, 3

PCRM, 5

0

1

2

3

4

5

6

Moldova Suverana Nezavisimaia Moldova Timpul Saptamina Unghiul

frecvenţa

                                                                                                                                                                                                                                                               


Parties disfavored in opinion articles 05.03 –04.04

[image: image22.emf]Diagrama 4. Partide defavorizate în articole de opinie

05.03-04.04

PCRM, 4

PCRM, 3

PPCD, 1

PPCD, 2

PPCD, 1

BMD, 6

BMD, 1 BMD, 1

PDM, 3

PDM, 1

PCRM, 2

PCRM, 7

PPCD, 1

BMD, 3

BMD, 2

0

1

2

3

4

5

6

7

8

Moldova Suverana Nezavisimaia

Moldova

Timpul Saptamina Moldavskie

vedomosti

Unghiul

frecvenţa 


ANNEXES: 

1. Methodology

What do we monitor?

· News 

· Election advertising (airtime) 

· Direct speech time 

· Opinions 

· Special electoral programs (debates etc.) 

· Vox populi 

· Voter education

 

Each electoral material is subject to a content and context evaluation to determine whether it is favorable or unfavorable to any of the candidates. The fact that the content and/or context of a piece of news are positive or negative does not necessarily point to the bias or partisanship of the station having broadcasted the news. It is possible that the news favor or disfavor one of the candidates and, nonetheless, are equidistant from a professional perspective. Only when there is a tendency, over a period of time, to favor or disfavor one of the candidates, will we consider that we are dealing with lack of balance. 

 

Each monitored material is codified depending on its topic, and its sources are identified, codified and accounted. Preference for certain sources, over a period of time, could also indicate unbalanced coverage in favor of one or another candidate. 

2. Monitoring period - 6 January - 6 May 2005 - covers the parliamentary electoral campaign, the post-electoral period as well as the campaign for the election of a new President by the Parliament. 

 

3. Monitoring timetable 

TV

Monday-Friday

06:30 - 09:00 and 17:00 - 22:30

 

Saturday-Sunday

06:30 - 22:30

 

Radio

Monday-Sunday

06:00 - 24:00

4. Criteria for the selection of media institutions subject to the monitoring:
· Print run/audience/impact 

· Type of ownership (state and private) 

· Language (Romanian and Russian) 

· Coverage (national, local)

5. Monitored Mass media:

Print Press

Moldova Suverană, Nezavisimaia Moldova, Timpul de dimineaţă, Săptămîna, Komsomolskaia Pravda v Moldove, Moldavskie Vedomosti, SP (Bălţi), Vesti Gagauzii (Comrat), Unghiul (Ungheni), Farul Nistrean (Rezina)

TV 

Moldova 1, NIT, Pervîi canal v Moldove, PRO TV, Euro TV Chişinău, TVC 21, RIF TV, TV Bălţi, Blue Star (Bălţi), TV Găgăuzia, Canal X (Briceni), Cvant TV (Cahul)

Radio 

Serebreanîi dojd, Radio Moldova, Antena C, Russkoe Radio, Hit FM, Sănătatea (Edineţ), Radio Nova, Europa Plus, Kiss FM, 103.5 (Bălţi), Vocea Basarabiei, Radio Găgăuzia.


















PAGE  
15

