	[image: image15.wmf]Diagrama 2.1. Concurenţi electorali prezentaţi la ştiri în context pozitiv

PCRM, 8

PCRM, 1

PCRM, 1

PCRM, 5

PCRM, 12

PPCD, 2

PPCD, 2

BMD, 29

BMD, 16

PSDM, 1

PSDM, 1

BPR, 1

RAVN, 2

RAVN, 1

UMPR, 1

PTCD, 2

PTCD, 3

PTCD, 1

PDSE, 1

PDSE, 1

AI, 1

PCRM, 24

PCRM, 91

PPCD, 2

PSDM, 6

PSDM, 16

0

10

20

30

40

50

60

70

80

90

100

Moldova Suverana

Nezavisimaia Moldova

Timpul

Saptamina

Moldavskie vedomosti

Komsomolskaia Pravda

SP

Farul Nistrean

Unghiul

Vesti Gagauzii

frecvenţa

                                                                                                                                                                                                                                                               


	Coaliţia civică pentru alegeri libere şi Corecte 

	[image: image16.wmf]Diagrama 3.1. Concurenţi electorali prezentaţi la ştiri în context negativ

PCRM, 20

PCRM, 4

PCRM, 10

PPCD, 3

PPCD, 1

PPCD, 1

PPCD, 1

BMD, 16

PSDM, 1

RAVN, 1

RAVN, 1

RAVN, 1

UMPR, 1

UMPR, 1

PDSE, 2

PCRM, 82

PCRM, 53

PPCD, 2

PPCD, 1

PPCD, 7

BMD, 1

BMD, 2

BMD, 3

BMD, 3

BMD, 11

PSDM, 2

PSDM, 2

PSDM, 1

BPR, 3

BPR, 4

UC, 1

UC, 1

PTCD, 1

PDSE, 1

0

10

20

30

40

50

60

70

80

90

Moldova Suverana

Nezavisimaia Moldova

Timpul

Saptamina

Moldavskie vedomosti

Komsomolskaia Pravda

SP

Unghiul

Vesti Gagauzii

frecvenţa 

                                                                                                                                                                                                                                                               


	Str. Bucureşti nr. 83, Chişinău, tel: 233947; 233948, e-mail: mgodea@contact.md


	[image: image1.png]QIS

v
CENTRU DE ANALIZA $I INVESTIGATII SOCIOLOGICE,
POLITOLOGICE S! PSIHOLCGICE





	[image: image17.wmf]Diagrama 2.1.1. Concurenţi electorali prezentaţi la ştiri în context pozitiv

25.02 - 4.03

PCRM, 1

PCRM, 1

PCRM, 5

BMD, 9

BMD, 5

PSDM, 1

PTCD, 2

AI, 1

PCRM, 2

PCRM, 15

PPCD, 1

PSDM, 2

0

2

4

6

8

10

12

14

16

Moldova Suverana

Nezavisimaia

Moldova

Timpul

Saptamina

Moldavskie

vedomosti

Farul Nistrean

Vesti Gagauzii

frecvenţa

                                                                                                                                                                                                                                                               


	[image: image2.png]AN
Y 4

Asociatia Presei Independéente




	[image: image3.png]x I ‘ o
L,
\
- 1

ARTICLE 19

GLOBAL CAMPAIGN FOR FREE EXPRESSION






Media Monitoring in

the election campaign
Report # 4

January 16 – March 04 2005

The projectwas made possible with the financial support of the US and British Embassies in Chisinau, 

  the US Agency for International Development (USAID) and the Swedish International Development Cooperation Agency (SIDA/ASDI). The Eurasia Foundation is administering the USAID and SIDA funds for the project.

 The opinions presented in this publication belong to its authors and do not necessarily express the position of the donors 

	[image: image18.jpg]lifia 2005



[image: image19.png](@l Independent de Jurnalism
2




	[image: image4.jpg]HIR RPM<n~< ROPZA<E~OZ





	[image: image5.png]A N2
=)

S /
* Kk ok k k k k

FROM THE AMERICAN PEOPLE





	British Embassy

Chisinau

[image: image20.jpg]Sida

¢/\\\>
<\<é




	[image: image6.png]






Media Monitoring during the election campaign

Report # 4, January 16 – March 04, 2005

The purpose of the project on monitoring parliamentary election coverage by the media in the Republic of Moldova is to inform the public opinion about media behavior and draw the attention of international community to cases of press freedom abuse during the election process. 

The project is implemented by the Independent Journalism Center, the Center for Sociological, Political and Psychological Analysis and Investigation CIVIS, the Association of Independent Press and the international organization Global Campaign for Freedom of Expression „Article 19”, under the auspices of „Coalition 2005”.

General Conclusions

Broadcast Media

Coverage of the election campaign by radio and TV stations in the Republic of Moldova was biased in favor of the governing party while the opposition parties were discredited. 

The public stations with national coverage Moldova 1 and Radio Moldova, as well as the regional public station Teleradio Găgăuzia promoted, through their editorial policy, the election interests of the CPRM. They mostly broadcasted positive news and avoided criticism of the government. The opposition was obviously unfavored via negative and often denigrating news. There was a similar situation at most private TV stations, including the ones with national coverage - NIT and Pervîi kanal. 

Radio Moldova reflected the election campaign in a more balanced way than did the TV station Moldova 1.

The news unfavorable to the election competitors broadcasted by the municipal public stations Antena C and Euro TV, as well as the private station Vocea Basarabiei (which resumed broadcasting in the last three weeks of the election campaign) related mostly to the governing party. It is worth mentioning that none of these stations cover the territory of the Republic of Moldova entirely. 

The limitation by CEC of the time devoted to election debates, as well as permission to organize debates „only after the expiration of the term for election candidates registration as provided by the Election Code” prevents voters from obtaining objective and comprehensive information about the election platforms of opposition parties. Extension of debate time was seriously delayed. 

The radio and TV stations, which favored the governing party, also discriminated against the opposition as election source, preferring instead the president, ministers and other public officials. 

Print media

The state press continued to act as the election agent of the governing party, while ignoring or depicting only within a negative context the main opposition parties and blocks. 

In most cases the private press favored the opposition parties or did not support any of the competitors. 

In the period close to election day radicalization of the electoral discourse has been felt, as well as the use of a more inflammatory and violent language, more aggressive, dirty coverage methods, some of which go beyond common decency (ex: “Stop the extremism” broadcasted by Moldova 1, etc).

Monitoring results
TV

News favoring election players

The governing party was evidently favored by 7 of the 12 monitored TV stations, including the national public station Moldova 1 and the regional public station TV Găgăuzia.  

All three stations with national coverage broadcasted positive news about the current government. 

Only one TV station – Euro TV Chisinau – broadcasted less news in favor of CPRM (11 news) and more in favor of BMD (33 news) and PSDM (18 news). However, the number of news favoring CPRM was higher than that of news favoring the Centrist Union (10 news), PPCD (9 news), and PŢCD (4 news). Compared to 33 favorable news about BMD broadcasted by Euro TV, the number of news favoring CPRM is much higher – 149 items by Moldova 1, 202 by NIT, 44 by Pervîi kanal, 49 by TV 21, 98 by RIF, 86 by TV Găgăuzia. (diagram 1-1.1) 

Election candidates favored in TV news

[image: image7.emf]Diagrama 1. Concurenţi electorali favorizaţi în ştirile TV

PCRM, 44

PCRM, 49

PCRM, 98

PCRM, 5

PCRM, 8

PCRM, 86

PCRM, 2 PCRM, 2

PPCD, 7

BMD, 4

BMD, 2

BMD, 3

PSDM, 3

PSDM, 9

RAVN, 2

RAVN, 5

RAVN, 1

UC, 2

UMPR, 2 UMPR, 2

PTCD, 4 PTCD, 4

PTCD, 2

PTCD, 5

PTCD, 3

PDSE, 2

FG, 2

FG, 1

PCRM, 149

PCRM, 202

PCRM, 10

PCRM, 11

PPCD, 14

PPCD, 1

PPCD, 1

PPCD, 5

PPCD, 9

BMD, 33

BMD, 16

BMD, 17

BMD, 1

BMD, 5

BMD, 8

PSDM, 3 PSDM, 2

PSDM, 18

BPR, 3

BPR, 1

RAVN, 2

RAVN, 4

RAVN, 4

UC, 3

UMPR, 6

UMPR, 10

PTCD, 1

PTCD, 4

PTCD, 1

PDSE, 2

AI, 2

0

50

100

150

200

250

Moldova 1 NIT Pervii

canal

Pro TV Euro TV TV 21 RIF TV Balti Blue Star TV

Gagauzia

Canal X Cvant TV

frecvenţa

                                                                                                                                                                                                                                                               


Election candidates favored in TV news

[image: image8.emf]Diagrama 1.1 Concurenţi electorali favorizaţi în ştirile TV

25.02 - 4.03

PCRM, 10

PCRM, 4

PCRM, 12

PCRM, 3

PCRM, 2

PCRM, 15

PCRM, 2

PPCD, 2

PSDM, 3 PSDM, 3

RAVN, 1

UC, 2

UMPR, 2

PTCD, 4 PTCD, 4

PTCD, 2

PTCD, 1

PDSE, 2

PCRM, 29

PCRM, 51

PCRM, 3

PPCD, 4

PPCD, 2

PPCD, 3

BMD, 9

BMD, 3

BMD, 5

PSDM, 5

BPR, 2

BPR, 1

RAVN, 2

RAVN, 1

UC, 1

UMPR, 3

UMPR, 2

PTCD, 1

PDSE, 2

0

10

20

30

40

50

60

Moldova 1 NIT Pervii canal Pro TV Euro TV TV 21 RIF TV Balti Blue Star TV

Gagauzia

Cvant TV

frecvenţa

                                                                                                                                                                                                                                                               


News unfavorable to election candidates

In general, the number of news unfavorable to election candidates is smaller compared to the number of favorable news broadcasted by most of the stations subject to monitoring. 

The target of most negative news at Moldova 1 şi TV Găgăuzia was BMD, while at Euro TV it was PCRM. The stations with national coverage did not favor opposition parties. 

Among these are the public stations TV Moldova 1, TV Găgăuzia and the private stations - NIT, TV 21. 

It is worth mentioning that Euro TV Chişinău – the only TV favoring the opposition parties, mostly BMD, covers about 1/3 of the territory of Moldova (diagrams 2-2.1)

Election candidates disadvantaged in TV news

[image: image9.emf]Diagrama 2. Concurenţi electorali defavorizaţi în ştirile TV

PCRM, 8

PCRM, 11

PCRM, 2

PPCD, 1

PPCD, 11

PPCD, 1

PPCD, 2

PPCD, 8

PPCD, 3

BMD, 34

BMD, 44

BMD, 4

BMD, 23

BMD, 1

BMD, 4

PSDM, 7

PSDM, 4

BPR, 1

BPR, 4

RAVN, 2

UCM, 2

UMPR, 2

PCRM, 1

PCRM, 108

PCRM, 10

PPCD, 3

BMD, 4

BPR, 4

PTCD, 2

0

20

40

60

80

100

120

Moldova 1 NIT Pervii canal Pro TV Euro TV TV 21 RIF Blue Star TV

Gagauzia

frecvenţa 

                                                                                                                                                                                                                                                               


Election candidates disadvantaged in TV news

[image: image10.emf]Diagrama 2.1 Concurenţi electorali defavorizaţi în ştirile TV

25.02 - 4.03

PCRM, 3

PPCD, 1

BMD, 10

BMD, 22

BMD, 1

PSDM, 3

BPR, 1

UCM, 2

UMPR, 2

PTCD, 2

PCRM, 33

PCRM, 1

PCRM, 4

PCRM, 8

0

5

10

15

20

25

30

35

Moldova 1 NIT Pro TV Euro TV TV 21

frecvenţa 

                                                                                                                                                                                                                                                               


Sources used in election news
The most popular sources in election news broadcasted by Moldova 1 were the president, ministers and public officials. The same holds true for the private station with national coverage NIT. 

Euro TV has made reference to the largest number of election competitors in its electoral news – 20,1% of cases compared to 6,3% on Moldova 1, and 2,7% on NIT . 
Table 2. Type of sources used for news reports - frequency

	 
	PCRM
	BMD
	PPCD
	PSDM
	BPR
	RAVN
	PRES
	MIN
	GUV
	APL
	EXP
	CET
	CEC
	SO
	MED

	Moldova 1
	16
	27
	10
	5
	
	6
	153
	69
	53
	31
	68
	107
	143
	10
	72

	NIT
	38
	17
	11
	
	
	
	184
	131
	65
	26
	35
	293
	105
	4
	104

	Pervii canal
	7
	2
	3
	
	
	
	23
	30
	22
	1
	14
	9
	31
	3
	13

	Pro TV
	14
	27
	19
	3
	2
	4
	11
	26
	18
	3
	30
	45
	67
	2
	15

	Euro TV
	29
	67
	21
	28
	5
	5
	8
	2
	13
	66
	64
	130
	88
	3
	87

	TVC 21
	8
	22
	6
	9
	3
	4
	18
	20
	25
	6
	24
	3
	28
	4
	6

	RIF
	4
	8
	4
	
	
	5
	13
	71
	40
	
	33
	
	34
	8
	

	TV Balti
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	6
	
	
	1
	
	

	Blue Star – TV6
	
	9
	6
	4
	3
	3
	
	1
	
	2
	2
	31
	15
	
	17

	TV Gagauzia
	5
	
	
	
	
	
	4
	11
	9
	100
	5
	7
	50
	2
	33

	Canal X
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	1
	
	7


	 
	JUD
	SOC
	DIP
	SIN
	CCA
	POL
	BUS
	BIS
	PTCD
	PDSE
	UCM
	UMPR
	TT
	FG
	AB

	Moldova 1
	10
	69
	111
	8
	7
	20
	3
	4
	3
	10
	3
	
	
	
	

	NIT
	6
	71
	132
	8
	6
	10
	16
	9
	6
	
	
	
	
	
	

	Pervii canal
	
	13
	37
	2
	5
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	

	Pro TV
	3
	50
	37
	
	
	5
	3
	
	2
	
	
	2
	2
	
	

	Euro TV
	32
	44
	47
	
	4
	20
	3
	
	6
	2
	7
	12
	3
	4
	1

	TVC 21
	7
	27
	27
	4
	2
	2
	6
	
	2
	
	
	6
	1
	1
	

	RIF
	4
	23
	36
	5
	
	
	2
	
	5
	
	
	
	
	
	

	TV Balti
	3
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	

	Blue Star
	2
	34
	3
	
	
	
	
	
	4
	
	
	2
	
	
	

	TV Gagauzia
	
	11
	9
	
	3
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	

	Canal X
	
	
	2
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	


PRES – president                              EXP – experts                    CET  - citizens                                    SOC – civil society, NGOs

MIN – ministers                                BUS – business people       MED – mass media                            SIN – trade unions

GUV – government officials             BIS -  church                      JUD – judges, lawyers                        CCA- Audiovisual Coordination Council 

APL – local public administration     POL – Police/army             CEC – Central Election Commission    TRANS - Transnistria

DIP – diplomats, foreign officials

Radio

Election candidates favored in radio news

The governing party was favored by most radio stations subject to monitoring, including the public stations Radio Moldova (82,3% of the total favorable news broadcasted by this channel) and Radio Găgăuzia (98,2%). (diagrams 1-1.1)

The municipal channel Antena C aired news favoring more election competitors: BMD - 35,3% of the total favorable news, CPRM – 20,7%, PSDM – 13,8%, PPCD – 15,0%, etc.(diagrams 1-1.1).

As for the private stations, a similar coverage policy can be attested at Vocea Basarabiei.  

Election candidates favored in radio news - frequency

[image: image11.emf]Diagrama 1. Concurenţi electorali favorizaţi în ştirile radio - frecvenţa

PCRM, 36

PCRM, 59

PCRM, 64

PCRM, 13

PCRM, 31

PCRM, 55

PPCD, 52

PPCD, 44

BMD, 3

BPR, 2

PTCD, 1 PTCD, 1

PDSE, 2

AA, 1

PCRM, 30

PCRM, 16

PCRM, 72

PCRM, 78

PPCD, 1

PPCD, 2

PPCD, 1

PPCD, 3

PPCD, 6

PPCD, 4

BMD, 119

BMD, 4

BMD, 48

BMD, 7

BMD, 6

BMD, 7

PSDM, 3

PSDM, 1

PSDM, 5

PSDM, 48

BPR, 1

BPR, 11

BPR, 2

RAVN, 5

UC, 11

UMPR, 5

UMPR, 16

PTCD, 2

PTCD, 13

PDSE, 1

AI, 6

FG, 3

0

20

40

60

80

100

120

140

Radio

Moldova

Antena C Russkoe

Radio

Hit FM Serebreanîi

dojd

Radio Nova Europa Plus 103.5 FM Sanatatea Radio

Gagauzia

Vocea

Basarabiei

frecvenţa

                                                                                                                                                                                                                                                               


Election candidates favored in radio news - frequency

[image: image12.emf]Diagrama 1.1 Concurenţi electorali favorizaţi în ştirile radio - frecvenţa

25.02 - 4.03

PCRM, 5

PCRM, 14

PCRM, 8

PCRM, 4 PCRM, 4

PCRM, 9

PPCD, 15

PPCD, 25

BMD, 1

PTCD, 1

PTCD, 2

PCRM, 16

PCRM, 10

PCRM, 4

PCRM, 28

PPCD, 1

PPCD, 1

PPCD, 3

BMD, 28

BMD, 3

BMD, 27

BMD, 2

BMD, 4

PSDM, 3

PSDM, 3

PSDM, 9

BPR, 1

BPR, 5

UC, 3

PTCD, 5

AI, 1

0

5

10

15

20

25

30

Radio

Moldova

Antena C Russkoe

Radio

Hit FM Serebreanîi

dojd

Radio Nova Europa Plus 103.5 FM Sanatatea Radio

Gagauzia

Vocea

Basarabiei

frecvenţa

                                                                                                                                                                                                                                                               


Election candidates disadvantaged in radio news

The number of news, in which election candidates are disadvantaged, is smaller compared to the number of positive news. The monitored stations have aired 9035 positive and 406 negative news about the election candidates, since the beginning of the monitoring period.

Radio Moldova did not favor the opposition, and Radio Găgăuzia did not broadcast negative news.  

Antena C , Vocea Basarabiei and, to a lesser extent, Sănătatea broadcasted unfavorable news about CPRM or presented it in a negative context. 

The private stations Russkoe Radio, Europa Plus, Hit FM did not air any unfavorable news. (diagrams 2-2.1)

Election candidates disadvantaged in radio news - frequency

[image: image13.emf]Diagrama 2. Concurenţi electorali defavorizaţi în ştirile radio - frecvenţa

PCRM, 15

PCRM, 20

PCRM, 148

PPCD, 14

PPCD, 2

PPCD, 1

PPCD, 2

PPCD, 1

BMD, 48

BMD, 8

BMD, 1

BMD, 16

BPR, 1 BPR, 1 BPR, 1

BPR, 4

PTCD, 1

AB, 2

SC, 1

SM, 1

TT, 1

PCRM, 9

PCRM, 237

PCRM, 3

PCRM, 11

PPCD, 3

BMD, 2

BMD, 8

PSDM, 1

PSDM, 2

BPR, 16

RAVN, 1

RAVN, 4

RAVN, 1 RAVN, 1

RAVN, 4

AA, 1

AB, 1

SC, 2

SM, 5

SM, 2

0

50

100

150

200

250

Radio

Moldova

Antena C Serebreanîi

dojd

Radio Nova Kiss FM 103.5 FM Sanatatea Vocea

Basarabiei

frecvenţa 

                                                                                                                                                                                                                                                               


Election candidates disadvantaged in radio news – frequency 25.02 –4.03

[image: image14.emf]Diagrama 2.1 Concurenţi electorali defavorizaţi în ştirile radio - frecvenţa

25.02 - 4.03 

PCRM, 6

PCRM, 4

PPCD, 2

PPCD, 1

BMD, 18

BMD, 6

RAVN, 1

SM, 2

SM, 1 SM, 1

PCRM, 80

PCRM, 2

PCRM, 54

PCRM, 2

PCRM, 3

BMD, 1

BPR, 12

PTCD, 1

0

10

20

30

40

50

60

70

80

90

Radio

Moldova

Antena C Serebreanîi

dojd

Radio Nova Kiss FM 103.5 FM Sanatatea Vocea

Basarabiei

frecvenţa 

                                                                                                                                                                                                                                                               


Sources employed

Antena C and Vocea Basarabiei are the radio stations which have used the widest variety of sources for election news, including parties, election candidates and civil society. Radio Moldova and Radio Găgăuzia, as well as most of the private stations avoided referring in their news to a series of election competitors.  Radio Moldova used opposition parties as news source in 4.6 % of all cases, while Antena C – 20.1% of cases. (table 2).
Table 2. Type of sources used for election news - frequency

	 
	PCRM
	BMD
	PPCD
	PSDM
	BPR
	RAVN
	PRES
	MIN
	GUV
	APL
	EXP
	CET
	CEC
	SO
	MED

	Radio Moldova
	23
	39
	14
	4
	
	
	71
	45
	77
	72
	129
	10
	395
	19
	196

	Antena C
	154
	185
	92
	70
	24
	9
	58
	46
	28
	80
	69
	33
	292
	18
	715

	Russkoe Radio
	4
	
	
	
	2
	
	11
	4
	3
	
	8
	
	36
	
	88

	Hit FM
	
	
	
	
	
	
	2
	
	
	
	
	
	
	
	59

	Serebreanii dojd
	33
	2
	1
	
	
	
	41
	33
	41
	2
	17
	1
	77
	7
	180

	Radio Nova
	1
	5
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	1
	3
	
	3

	Europa Plus
	1
	
	
	
	
	
	130
	62
	96
	10
	8
	
	18
	6
	

	Kiss FM
	1
	1
	
	
	
	
	1
	4
	3
	
	
	1
	6
	
	

	Blue Star radio (103.5 FM)
	2
	
	
	
	
	
	1
	
	2
	3
	1
	
	9
	
	115

	Sanatatea
	
	4
	4
	
	
	
	58
	15
	10
	6
	15
	3
	22
	1
	161

	Teleradio Gagauzia
	4
	
	
	
	
	2
	12
	25
	2
	67
	7
	
	40
	
	8

	Vocea Basarabiei
	18
	26
	24
	6
	1
	1
	29
	25
	13
	9
	16
	26
	38
	15
	215

	 
	DIP
	SIN
	CCA
	POL
	BUS
	PTCD
	PDSE
	UCM
	UMPR
	PRM
	SM
	SC
	AI
	TT
	FG
	TRAN

	Radio Moldova
	224
	3
	16
	10
	1
	1
	6
	
	
	
	
	
	
	
	
	5

	Antena C
	204
	
	16
	41
	9
	18
	2
	12
	23
	
	3
	
	
	5
	6
	21

	Russkoe Radio
	1
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	

	Hit FM
	1
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	

	Serebreanii dojd
	90
	5
	2
	3
	
	
	1
	
	
	
	
	
	
	
	
	4

	Radio Nova
	
	
	
	
	
	
	
	
	1
	
	
	
	
	
	
	

	Europa Plus
	77
	
	
	6
	6
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	

	Kiss FM
	14
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	1
	
	
	
	
	

	Blue Star radio (103.5 FM)
	7
	
	
	1
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	

	Sanatatea
	40
	
	2
	3
	1
	
	
	
	
	
	
	
	
	1
	1
	

	Teleradio Gagauzia
	10
	
	
	
	
	2
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	

	Vocea Basarabiei
	82
	
	4
	3
	
	2
	1
	2
	2
	1
	
	2
	6
	4
	1
	4


PRES – president                              EXP – experts                    CET  - citizens                                    SOC – civil society, NGOs

MIN – ministers                                BUS – business people       MED – mass media                            SIN – trade unions

GUV – government officials             BIS -  church                      JUD – judges, lawyers                        CCA- Audiovisual Coordination Council 

APL – local public administration     POL – Police/army             CEC – Central Election Commission TRANS – Transnistria                                DIP – diplomats, foreign officials

PCRM – Communist Party

PPCD – Christian Democratic People’s Party

BMD – Bloc „Moldova Democrată”

PSDM –Social Democratic Party

BPR – Electoral Bloc „Patria-Rodina”

RAVN – Movement „Ravnopravie”

PŢCD – Christian Democratic Peasants’ Party

PDSE – Party of Social Economic Justice

UMPR – Labor Union „Patria-Rodina”

UC – Centrist Union

FG –independent candidate Feodor Ghelici

AI – Andrei Ivanţoc

TT – Tudor Tătaru

PCM – Communist Party (newly created)

SC – Silvia Chirilov

SM – Ştefan Matei

Print Media

 The most widely covered election competitor during the period January 16 to March 04, 2005 in the monitored print media was the governing party. CPRM benefited from the most space in the newspapers, which published the largest number of election news presenting CPRM in a positive context (61.5% of total space devoted to election news, and 142 items of the total 231 news favoring all candidates published in the monitored press). 
The public newspapers „Moldova Suverană”, „Nezavisimaia Moldova”, „Vesti Gagauzii” (Comrat) and „Farul Nistrean” (Rezina) presented almost exclusively the governing party in a positive light. They used only representatives of this election competitor or government officials as information source. 

Election candidates presented in the news in a positive context
[image: image21.png]




During the last monitoring period (February 25 - March 4 2005), CPRM benefited from 24 positive news in the monitored newspapers, while BMD of 14, PPCD and PSDM - from 3 each, and PŢCD from 2.

Election candidates presented in the news in a positive context

 Private newspapers „Timpul de dimineaţă”, „Săptămîna” and „Moldavskie Vedomosti” presented in a positive context mostly the opposition, while CPRM was shown in a negative context. 

Election candidates presented in the news in a negative context


The newspaper „SP” from Bălţi is the publication, which devoted the largest space to voter education and dealt with this issue in the most consistent manner. It published articles on how voters can exercise their constitutional right , and carried presentations and comparative analyses of parties’ platforms without directly supporting any election competitor. 

ANEXES:

1. Methodology

2. Monitoring period

3. Monitoring schedule

4. Criteria for selection of press institutions

5. Monitored mass media 

1. Methodology

What do we monitor?

· News

· Advertising (air time)

· Direct speech time

· Opinion

· Special election programming (debates etc.)

· Vox populi

· Voter education materials

Each electoral material is subject to a content and context evaluation to determine whether it is favorable or unfavorable to one or  the other candidate. The fact that the content and/or context of a piece of news is positive or negative does not necessarily point to the bias or partisanship of the station having broadcast the news. It is possible that the news favor or disfavor one of the candidates and, nonetheless, are equidistant from a professional perspective. Only when there is a tendency, over a period of time, for one of the candidates to be favored or disfavored, will we consider that we are dealing with lack of balance. 

Each monitored material is codified depending on its topic, and its sources are identified, codified and accounted. Preference for certain sources, over a period of time, could also indicate an unbalance of coverage in favor of one or another candidate. 

2. Monitoring period - January 6 - May 6, 2005 – covers Parliament election campaign, post-election period, and the election of the new President by the Parliament. 

3. Monitoring schedule 

Monday-Friday

06:30 – 09:00 and 17:00 – 22:30

Saturday-Sunday

06:30 – 22:30

Radio

Monday-Sunday

06:00 – 24:00

4. Criteria for selection of press institutions subject to monitoring:

· circulation/ audience/ impact

· type of ownership (public or private)

· language (Romanian and Russian)

· coverage (national, local)

5. Monitored Mass Media:

Print Media

Moldova Suverană, Nezavisimaia Moldova, Timpul de dimineaţă, Săptămîna, Komsomolskaia Pravda v Moldove, Moldavskie Vedomosti, SP (Bălţi), Vesti Gagauzii (Comrat), Unghiul (Ungheni), Farul Nistrean (Rezina)

TV 

Moldova 1, NIT, Pervîi canal v Moldove, PRO TV, Euro TV Chişinău, TVC 21, RIF TV, TV Bălţi, Blue Star (Bălţi), TV Găgăuzia, Canal X (Briceni), Cvant TV (Cahul)

Radio 

Serebreanîi dojd, Radio Moldova, Antena C, Russkoe Radio, Hit FM, Sănătatea (Edineţ), Radio Nova, Europa Plus, Kiss FM, 103.5 (Bălţi), Vocea Basarabiei, Radio Găgăuzia

�








�














�








PAGE  
13

