	[image: image30.jpg]lifia 2005




	CIVIC CoaliTION FOR FREE AND FAIR ELECTIONS 

	[image: image31.png](@l Independent de Jurnalism
2




	Str. Bucureşti nr. 83, Chişinău, tel: 233947; 233948, e-mail: mgodea@contact.md


	[image: image1.png]QIS

v
CENTRU DE ANALIZA $I INVESTIGATII SOCIOLOGICE,
POLITOLOGICE S! PSIHOLCGICE





	[image: image32.jpg]Sida

¢/\\\>
<\<é




	[image: image2.png]AN
Y 4

Asociatia Presei Independéente




	[image: image3.png]x I ‘ o
L,
\
- 1

ARTICLE 19

GLOBAL CAMPAIGN FOR FREE EXPRESSION






Monitoring 

of mass media in the electoral campaign

Report no. 2

16 January – 13 February 2005

This project was made possible with the financial support provided by the U.S. and  British Embassies in Chisinau,

 the United States Agency for International Development (USAID) 

and the Swedish International Development Cooperation Agency (Sida)

The Eurasia Foundation will be administering the USAID and Sida funds for this project.

The views and opinions expressed in this publication do not necessarily represent those of the funding organizations.

	[image: image33.png]



	[image: image4.jpg]HIR RPM<n~< ROPZA<E~OZ





	[image: image5.png]A N2
=)

S /
* Kk ok k k k k

FROM THE AMERICAN PEOPLE





	British Embassy

Chisinau


	[image: image6.png]






Monitoring of Mass Media in the electoral campaign 

Report no. 2, 16 January -13 February 2005

The Project for the monitoring of how Moldovan mass media cover the parliamentary electoral campaign aims at informing the public opinion about the behavior of the press in the electoral campaign and at drawing the attention of the international community to cases of abuse against press freedom in the electoral process. 

The Project is implemented within the “Coalition 2005” by the Independent Journalism Center, Center for Analysis and Sociological, Political and Psychological Investigations CIVIS, Association of Independent Press and the international organization Global Campaign for Freedom of Speech “Article 19”.

General conclusions

Electronic press

As in the first two monitoring weeks, most radio and TV stations, both public and private, subject to the monitoring maintained the tendency of favoring the governing party and disfavoring the opposition, except for one radio and one TV station – Antena C and Euro TV, whose manner of coverage of the electoral campaign showed an unbalance in disfavor of PCRM (Communist Party of Moldova). Several private radio and TV stations, included in the list of monitored institutions, practically do not broadcast electoral subjects. All national coverage radio and TV stations (except Hit FM) favored the governing party and disfavored the opposition. 

As for the public stations with national coverage Moldova 1 and Radio Moldova, as sources of electoral information, we attested a discrimination of opposition parties. It should be mentioned that Radio Moldova covers the electoral campaign in a more balanced way as compared to the TV station Moldova 1. The regional public company Teleradio Găgăuzia ignored the opposition parties.  

Print media

At the second monitoring stage, we noted a clearer delimitation between electoral articles and advertising on the one hand, and the rest of materials on the other. 

Public (state) press continued to favor in an obvious way the governing party, ignoring or presenting in a negative context the main opposition parties or electoral blocs. Public newspapers “abounded” in praising articles about the “economic and social achievements of the past four years” of the governing party. 

Private media either favored electoral competitors other than the governing party, or did not show sympathy for any of the competitors. 

Monitoring results

TV

The largest amount of electoral news was broadcast by NIT (25 percent), Moldova 1 (20 percent), Euro TV Chişinău (15 percent), RIF (12 percent) (Diagrams 1-2)


[image: image7]

[image: image8]
News favoring the electoral competitors 

The most widely covered electoral competitor in news with positive content and/or context was the governing party. Only one TV station favored mainly BMD (Democratic Moldova Bloc) and PSDM (Social Democratic Party of Moldova), while PRO TV, TV Bălţi and Blue Star showed in the past two weeks of monitoring a tendency towards a balanced coverage of the competitors. (Diagrams 3-4)

The public stations Moldova 1 and TV Găgăuzia obviously favored the governing party – PCRM: 75.3 percent of the favorable news on Moldova 1, and 100 percent (31 of 31 pieces of news) on TV Găgăuzia.

We noted a tendency towards a more balanced coverage on Euro TV Chişinău. BMD benefited from the most positive news (34.9 percent), but other electoral competitors were favored as well: PSDM -20.9 percent, PPCD (Popular Christian Democratic Party) and PCRM – 9.3 percent each. 

TV Bălţi broadcast a small amount of electoral news and did not favor any candidate. 

The share of news favoring the electoral competitors: Moldova 1 – 27.2 percent, Euro TV – 18.4 percent, TV Găgăuzia – 50 percent.

Most private stations favored the governing party. In this regard, we noted NIT (100 percent), Pervîi kanal v Moldove (100 percent), RIF (83.3 percent), TV 21 (71.2 percent). A balanced coverage was registered at PRO TV and Blue Star (Diagrams 3-4).

[image: image9.emf]Diagrama 3. Concurenţi electorali favorizaţi în ştirile tv - frecvenţa

PCRM, 28

PCRM, 8

PCRM, 4

PCRM, 28

PCRM, 80

PCRM, 2

PCRM, 4

PCRM, 31

PPCD, 1

PPCD, 4

PPCD, 1 PPCD, 1

BMD, 3

BMD, 15

BMD, 4

BMD, 5

BMD, 2 BMD, 2

PSDM, 2

PSDM, 9

BPR, 1

RAVN, 2 RAVN, 2

RAVN, 5

UMPR, 2

PTCD, 1

PTCD, 5

PTCD, 2

PTCD, 1

FG, 1

PCRM, 108

PCRM, 64

PPCD, 10

BMD, 10

PSDM, 2

RAVN, 2

UC, 2

UMPR, 4

UMPR, 2

PTCD, 3

0

20

40

60

80

100

120

Moldova 1 NIT Pervii

canal

Pro TV Euro TV TV 21 RIF TV Balti Blue Star TV

Gagauzia

frecvenţa

                                                                                                                                                                                                                                                               


[image: image10.emf]Diagrama 4. Concurenţi electorali favorizaţi în ştirile tv - durata

PCRM, 3007

PCRM, 1034

PCRM, 460

PCRM, 3108

PCRM, 6458

PCRM, 105

PCRM, 275

PCRM, 8705

PPCD, 150

PPCD, 525

PPCD, 219

PPCD, 90

BMD, 510

BMD, 2120

BMD, 406

BMD, 485

BMD, 40

BMD, 195

PSDM, 360

PSDM, 915

BPR, 147

RAVN, 160

RAVN, 255

RAVN, 775

UMPR, 166

PTCD, 100

PTCD, 775

PTCD, 40

PTCD, 15

FG, 164

PCRM, 13669

PCRM, 7508

PPCD, 1198

BMD, 1198

PSDM, 40

RAVN, 110

UC, 195

UMPR, 460

UMPR, 180

PTCD, 290

0

2000

4000

6000

8000

10000

12000

14000

16000

Moldova 1 NIT Pervii

canal

Pro TV Euro TV TV 21 RIF TV Balti Blue Star TV

Gagauzia

durata (sec.)

                                                                                                                                                                                                                                                               


News disfavoring the electoral competitors

On most monitored stations, the subject of most disfavoring news remained the opposition, especially BMD, PPCD and PSDM. Most news with negative content or context about PCRM was broadcast by Euro TV.  (Diagrams 5-6).

Moldova 1 was especially critical of BMD, and broadcast only one piece of critical news about PCRM. The ratio of news disfavoring the opposition and the power was 24 to 1. This ratio was reversed on Euro TV, 6 to 47, in the disfavor of state authorities. TV Bălţi and TV Găgăuzia did not broadcast critical news either about state authorities, or opposition parties. 

NIT, Pervîi kanal, TV 21, RIF, Blue Star disfavored the opposition most of the times. In the past two weeks of monitoring, PRO TV did not broadcast any news disfavoring any electoral competitor. 

It should be mentioned that all national coverage stations favored the governing party: Moldova 1, NIT, Pervîi kanal v Moldove. 

Euro TV Chişinău was the only TV station favoring opposition parties, especially BMD; it covers only about 1/3 of Moldova’s territory (Diagrams 5-6).

[image: image11.emf]Diagrama 5. Concurenţi electorali defavorizaţi în ştirile tv - frecvenţa

PCRM, 2

PCRM, 3

PPCD, 7

PPCD, 1

PPCD, 2

PPCD, 1

PPCD, 3 PPCD, 3

BMD, 17

BMD, 14

BMD, 4 BMD, 4

BMD, 13

BMD, 1

PSDM, 4

PSDM, 3

BPR, 2

PCRM, 47

0

5

10

15

20

25

30

35

40

45

50

Moldova 1 NIT Pervii canal Pro TV Euro TV TV 21 RIF Blue Star

frecvenţa 

                                                                                                                                                                                                                                                               


[image: image12.emf]Diagrama 6. Concurenţi electorali defavorizaţi în ştirile tv - durata

PCRM, 320

PCRM, 344

PPCD, 787

PPCD, 145

PPCD, 115

PPCD, 164

PPCD, 270 PPCD, 270

BMD, 1327

BMD, 580

BMD, 460

BMD, 1648

BMD, 120

PSDM, 744

PSDM, 239

BPR, 110

PCRM, 7745

BMD, 2309

0

1000

2000

3000

4000

5000

6000

7000

Moldova 1 NIT Pervii canal Pro TV Euro TV TV 21 RIF Blue Star

durata (sec.)

                                                                                                                                                                                                                                                               


Special electoral programs

In the present monitoring period, Moldova 1 and Euro TV organized debates and interviews on electoral subjects (Diagrams 7-8).


[image: image13]

[image: image14]
Voter education materials
Of the monitored TV stations, the most active ones in broadcasting voter education materials were Euro TV Chişinău (52 percent), NIT (32 percent) and Moldova 1 (13 percent) (Diagrams 9-10). 


[image: image15]

 SHAPE  \* MERGEFORMAT 
[image: image16]
Table 1. Number of sources within electoral news (%)

	
	1 source
	2 and more sources

	Moldova 1
	58
	42

	NIT
	55
	45

	Pervîi canal
	71
	29

	Pro TV
	60
	41

	Euro TV
	54
	46

	TVC 21
	67
	33

	RIF
	70
	30

	TV Bălţi
	               100
	                 -

	Blue Star – TV6
	85
	15

	TV Găgăuzia
	46
	54


Sources used in electoral news

The most widely used sources in electoral news broadcast by the public station Moldova 1 were the president, ministries and government officials (28.5 percent), followed by CEC (Central Electoral Commission) (16.7 percent), foreign diplomats and officials (12.2 percent). BMD and PPCD were quoted 17 (3.8 percent) and, respectively, 6 (1.6 percent) times, while PSDM – not a single time (Table 2.).

We noted a quasi-uniform selection of sources on Euro TV. Most references were made to citizens (11.7 percent), CEC (9.8 percent), mass media (9.8 percent), BMD (9.1 percent), experts (8.6 percent), local public administration (8.1 percent). PCRM was quoted in 4.4 percent of cases, the President, ministers and government officials – 3.2 percent, PSDM – 3.7 percent, PPCD – 1.7 percent.

The public stations TV Bălţi and TV Găgăuzia did not make any references to the opposition. 

On the private stations NIT, Pervîi canal v Moldove and RIF the most referred to sources were the President, ministers and government officials – 36.4 percent, 37.4 percent, and, respectively, 44.3 percent. BMD served as information sources on NIT in 6 out of 645 cases, on Pervîi kanal v Moldove – in 2 out of 123 cases, and on RIF in 8 out of 210 cases. PPCD – in 5 out of 645 on NIT, in 2 out of 123 on Pervîi kanal v Moldove and in 4 out of 210 cases on RIF. 

PRO TV and TV 21 resorted to various sources. Blue Star avoided making references to the PCRM and the authorities. 

Table 2. Types of news used within newscasts - Frequency

	 
	PCRM
	BMD
	PPCD
	PSDM
	BPR
	RAVN
	PRES
	MIN
	GUV
	APL
	EXP
	CET
	CEC
	SO
	MED

	Moldova 1
	15
	17
	6
	
	1
	1
	52
	47
	27
	20
	32
	29
	74
	1
	30

	NIT
	24
	6
	5
	
	
	
	114
	85
	36
	24
	20
	132
	54
	
	17

	Pervîi canal
	7
	2
	2
	
	
	
	16
	14
	16
	1
	11
	8
	16
	1
	5

	Pro TV
	8
	8
	5
	2
	
	2
	8
	1
	3
	3
	12
	11
	27
	
	2

	Euro TV
	18
	37
	7
	15
	4
	3
	2
	2
	9
	33
	35
	48
	40
	
	40

	TVC 21
	3
	10
	
	1
	1
	2
	8
	15
	11
	4
	21
	1
	19
	1
	2

	RIF
	4
	8
	4
	
	
	5
	6
	51
	36
	
	27
	
	20
	5
	

	TV Bălţi
	3
	2
	
	
	
	
	
	
	
	6
	
	
	4
	
	

	Blue Star – TV6
	
	8
	6
	3
	3
	3
	
	1
	
	
	
	
	5
	
	9

	TV Găgăuzia
	5
	
	
	
	
	
	4
	9
	2
	37
	2
	1
	32
	
	16


	 
	JUD
	SOC
	DIP
	SIN
	CCA
	POL
	BUS
	BIS
	PTCD
	PDSE
	FG
	TRAN
	UC
	UMPR

	Moldova 1
	9
	40
	54
	4
	3
	12
	
	2
	
	6
	
	2
	
	

	NIT
	2
	29
	78
	
	
	6
	4
	9
	
	
	
	
	
	

	Pervîi canal
	
	2
	19
	2
	1
	
	
	
	
	
	
	
	
	

	Pro TV
	5
	16
	10
	
	
	2
	2
	
	2
	
	
	
	
	2

	Euro TV
	22
	19
	24
	
	1
	16
	3
	
	5
	2
	2
	
	6
	6

	TVC 21
	6
	12
	8
	
	
	
	
	
	
	
	1
	1
	
	3

	RIF
	4
	3
	27
	5
	
	
	
	
	5
	
	
	
	
	

	TV Bălţi
	
	
	
	
	
	
	
	
	2
	
	
	
	
	

	Blue Star – TV6
	
	9
	
	
	
	
	
	
	4
	
	
	
	
	

	TV Găgăuzia
	
	10
	8
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	


PRES – President                               EXP – Experts                   CET – Citizens                                   SOC – Civil society, NGOs

MIN – Ministries                               BUS – Businesspersons     MED – Mass media                            SIN – Trade unions

GUV – Government officials            BIS –  Church                     JUD – Judges, attorneys                      CCA – Broadcaster Coordinating Council 

APL – Local public administration   POL – Police/Army           CEC – Central Electoral Commission TRANS - Transnistria

DIP – Foreign diplomats and officials

Radio

Antena C continued to broadcast the largest amount of electoral news – 39 percent of the total amount of news broadcast by the monitored stations, whereas Radio Moldova – 18 percent, Europa plus – 13 percent, and Serebreanîi dojd – 10 percent. The share of the regional public station Radio Găgăuzia in the total amount of news was of 3 percent (Diagrams 1-2).

The private stations HIT FM, Radio Nova, Kiss FM, Vocea Basarabiei (which resumed its broadcasting after a pause related with the news team’s moving to Chisinau) broadcast an insignificant amount of electoral news (Diagrams 1-2).


[image: image17]

 SHAPE  \* MERGEFORMAT 
[image: image18]
Electoral competitors favored in radio news

The national – Radio Moldova, and regional – Radio Găgăuzia public stations favored the governing party in the broadcast news (with one exception – PDSE (Social Economic Justice Party), in the case of Radio Moldova.) 

The municipal station Antena C broadcast news favoring several electoral competitors – BMD – 33.6 percent of the total amount of news favoring any electoral competitor, PCRM – 26.3 percent, PSDM – 13.4 percent, PPCD – 11.6 percent, UMPR (Patria-Rodina Labor Union) – 4.7 percent, PŢCD (Peasants’ Christian Democratic Party) – 4.4 percent, BPR (Patria-Rodina Bloc) – 2.6 percent, “Ravnopravie” and UC (Centrist Union)– by 2.2 percent each (Diagrams 3-4).

The share of news favoring electoral competitors made up 8.8 percent of the news broadcast by Radio Moldova, 46.4 percent of the news broadcast by Radio Găgăuzia and 29.4 percent of the news broadcast by Antena C.

Most private stations favored the governing party in their news. In this regard, we noted Russkoe radio – 31 out of 33 pieces of news favoring electoral competitors, Serebreannîi dojd, 21 out of 23, Europa Plus, 56 out of 78,  Sănătatea – 13 out of 14 pieces of news. The share of favorable news in the total amount of news represented 27 percent on Russkoe Radio, 3 percent on HIT FM, 12.6 percent on Serebreanîi dojd, and 31.6 percent on Europa Plus (Diagrams 3-4).

[image: image19.emf]Diagrama 3. Concurenţi electorali favorizaţi în ştirile radio - frecvenţa

PCRM, 31

PCRM, 21

PCRM, 56

PCRM, 6

PCRM, 13

PCRM, 26

PCRM, 1

PPCD, 27

PPCD, 1

BMD, 77

BMD, 2

BMD, 1

PSDM, 1

BPR, 2

UC, 5

UMPR, 11

PTCD, 1 PDSE, 1

PDSE, 2

PCRM, 1

PCRM, 61

PCRM, 32

PPCD, 1

PPCD, 1

PPCD, 6

BMD, 3

BMD, 6

PSDM, 31

BPR, 6

BPR, 1

RAVN, 5

PTCD, 8

0

10

20

30

40

50

60

70

80

90

Radio Moldova

Antena C

Russkoe Radio Hit FM Serebreanîi dojd Radio Nova Europa Plus 103.5 FM Sanatatea Radio Gagauzia

Vocea Basarabiei

frecvenţa

                                                                                                                                                                                                                                                               


[image: image20.emf]Diagrama 4. Concurenţi electorali favorizaţi în ştirile radio - durata

PCRM, 1121

PCRM, 45

PCRM, 795

PCRM, 1975

PCRM, 837

PCRM, 3267

PCRM, 329

PPCD, 3340

PPCD, 60

BMD, 9775

BMD, 50

BMD, 265

PSDM, 45

BPR, 58

BPR, 15

PTCD, 60

PDSE, 164

PDSE, 55

PCRM, 220

PCRM, 5425

PCRM, 3618

PPCD, 45

PPCD, 240

PPCD, 59

BMD, 240

BMD, 105

PSDM, 3180

BPR, 680

RAVN, 500

UC, 405

UMPR, 1020

PTCD, 745

0

2000

4000

6000

8000

10000

12000

Radio

Moldova

Antena C Russkoe

Radio

Hit FM Serebreanîi

dojd

Radio Nova Europa

Plus

103.5 FM Sanatatea Radio

Gagauzia

Vocea

Basarabiei

durata (sec.)

                                                                                                                                                                                                                                                               


Electoral competitors disfavored in radio news

Radio Moldova disfavored in its news only opposition parties (44 out of 374 pieces of news). Radio Găgăuzia did not broadcast negative news (Diagrams 5-6).  

On the other hand, PCRM was mentioned in most news with unfavorable content and/or context broadcast by Antena C (158 of 788 pieces of news). The share of news that disfavored the opposition – BMD, PPCD, PSDM – represented 6.3 percent. 

The share of unfavorable news was higher than that of favorable news on Radio Moldova, 11.8 percent, as compared to 8.8 percent, while on Antena C this tendency was reversed, 20.1 percent as compared to 29.4 percent. 

The private stations Russkoe Radio, Europa Plus, Hit FM did not broadcast news disfavoring any electoral competitor. Serebreanîi dojd was critical of BMD and PPCD, while Radio Nova, 103.5 FM, Sănătatea broadcast news disfavoring PRCM every 3-4 days (Diagrams 5-6).

[image: image21.emf]Diagrama 5. Concurenţi electorali defavorizaţi în ştirile radio - frecvenţa

PCRM, 5 PCRM, 5

PCRM, 6

PCRM, 3

PPCD, 10

PPCD, 2

PPCD, 1

BMD, 25

BMD, 6

BMD, 1

PCRM, 148

PCRM, 1

PPCD, 3

BMD, 5

PSDM, 1

PSDM, 2

BPR, 4

RAVN, 4

0

20

40

60

80

100

120

140

160

Radio

Moldova

Antena C Serebreanîi

dojd

Radio Nova Kiss FM 103.5 FM Sanatatea Vocea

Basarabiei

frecvenţa 

                                                                                                                                                                                                                                                               


[image: image22.emf]Diagrama 6. Concurenţi electorali defavorizaţi în ştirile radio - durata

PCRM, 105

PCRM, 220

PCRM, 415

PCRM, 433

PPCD, 975

PPCD, 235

PPCD, 55

PPCD, 50

BMD, 525

BMD, 245

BMD, 65

PSDM, 88

PSDM, 130

BPR, 1076

RAVN, 1076

PCRM, 17115

PCRM, 30

BMD, 3207

0

2000

4000

6000

8000

10000

12000

14000

16000

Radio

Moldova

Antena C Serebreanîi

dojd

Radio Nova Kiss FM 103.5 FM Sanatatea Vocea

Basarabiei

durata (sec.)

                                                                                                                                                                                                                                                               


Special electoral programs

Only Antena C, Radio Nova and Vocea Basarabiei offered to the audience debates and interviews with the participation of electoral competitors (Diagrams 7-8). The editorial policy of the public stations Radio Moldova and Radio Găgăuzia seemed to be an unstated tactics of avoiding presenting the electoral competitors to the public. 


[image: image23]

[image: image24]
Voter education 

Radio Moldova broadcast only one voter education program with the duration of 3,300 seconds, and Radio Găgăuzia – none. Antena C broadcast 69 programs, with the total duration of 1,930 seconds (Diagrams 9-10).

Except for Vocea Basarabiei (7 materials) and Sănătatea (1 material), the other private stations did not participate in the voter education. 


[image: image25]

 SHAPE  \* MERGEFORMAT 
[image: image26] Table 1. Number of sources in electoral news - %
	
	1 source
	2 and more sources

	Radio Moldova
	50
	50

	Antena C
	40
	60

	Russkoe Radio
	97
	3

	Hit FM
	100
	 

	Serebreanîi dojd
	52
	48

	Radio Nova
	95
	5

	Europa Plus
	83
	17

	Kiss FM
	100
	 

	Blue Star radio (103.5 FM)
	95
	5

	Sanatatea
	39
	61

	Teleradio Gagauzia
	52
	48

	Vocea Basarabiei
	33
	67 


Sources used

The most often used sources in the news broadcast by Radio Moldova and Antena C were mass media (50.1 percent and, respectively, 29 percent of the total number of source usage cases) and the Central Electoral Commission (15.7 percent and, respectively, 12.4 percent). Radio Găgăuzia referred most often to CEC in its news (25.2 percent) (Table 2).

Antena C used in its electoral news sources from within the competing parties – BMD (8.9 percent), PCRM (7.8 percent), PPCD (4.1 percent), PSDM (3.4 percent), BPR and “Ravnopravie” (under 1 percent). Radio Moldova made reference to BMD in 2.2 percent of cases, to PCRM – 1.7 percent, PPCD – 0.7 percent, and to PSDM – in one case. 

Also, Antena C resorted more often to the information issued by the civil society – 122 references (8.1 percent), as compared to 46 (3.8 percent) in the case of Radio Moldova (Table 2).

Table 2. Type of sources used within electoral news - Frequency

	 
	PCRM
	BMD
	PPCD
	PSDM
	BPR
	RAVN
	PRES
	MIN
	GUV
	APL
	EXP
	CET
	CEC
	SO
	MED

	Radio Moldova
	20
	27
	8
	1
	
	
	21
	23
	34
	40
	59
	
	189
	8
	613

	Antena C
	120
	134
	62
	52
	10
	5
	26
	21
	17
	49
	24
	26
	187
	6
	437

	Russkoe Radio
	4
	
	
	
	2
	
	7
	3
	3
	
	8
	
	20
	
	53

	Hit FM
	
	
	
	
	
	
	1
	
	
	
	
	
	
	
	4

	Serebreanîi dojd
	10
	2
	
	
	
	
	20
	13
	19
	
	9
	1
	36
	5
	94

	Radio Nova
	1
	3
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	2
	
	

	Europa Plus
	1
	
	
	
	
	
	118
	46
	55
	7
	6
	
	2
	6
	

	Kiss FM
	
	
	
	
	
	
	
	2
	1
	
	
	
	
	
	

	Blue Star 

 (103.5 FM)
	1
	
	
	
	
	
	
	
	1
	3
	
	
	5
	
	44

	Sanatatea
	
	1
	3
	
	
	
	22
	11
	3
	1
	4
	2
	3
	
	56

	Teleradio Găgăuzia
	4
	
	
	
	
	
	2
	16
	2
	31
	4
	
	26
	
	3

	Vocea Basarabiei
	
	1
	
	
	
	
	1
	
	
	
	1
	3
	
	
	1


	 
	JUD
	SOC
	DIP
	SIN
	CCA
	POL
	BUS
	PTCD
	PDSE
	FG
	TRAN
	UC
	UMPR

	Radio Moldova
	7
	46
	91
	2
	
	2
	
	
	6
	
	5
	
	

	Antena C
	4
	122
	131
	
	1
	24
	5
	13
	2
	6
	2
	5
	17

	Russkoe Radio
	1
	3
	1
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	

	Hit FM
	
	
	1
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	

	Serebreanîi dojd
	1
	6
	48
	
	
	2
	
	
	1
	
	3
	
	

	Radio Nova
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	

	Europa Plus
	
	
	32
	
	
	6
	4
	
	
	
	
	
	

	Kiss FM
	
	
	7
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	

	Blue Star 

 (103.5 FM)
	
	1
	2
	
	
	1
	
	
	
	
	
	
	

	Sanatatea
	1
	4
	3
	
	
	1
	
	
	
	1
	
	
	

	Teleradio Găgăuzia
	
	7
	6
	
	
	
	
	2
	
	
	
	
	

	Vocea Basarabiei
	
	1
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	


PRES – President                               EXP – Experts                    CET – Citizens                                    SOC – Civil society, NGOs

MIN – Ministers                                 BUS – Businesspersons     MED – Mass media                             SIN – Trade unions

GUV – Government officials             BIS – Church                     JUD – Judges, attorneys                       CCA – Broadcaster Coordinating Council 

APL – Local public administration    POL – Police/Army           CEC – Central Electoral Commission  TRANS – Transnistria             DIP – Foreign diplomats and officials

PCRM – Communist Party

PPCD – Popular Christian Democratic Party

BMD – Democratic Moldova Bloc

PSDM – Social Democratic Party

BPR – Patria-Rodina Electoral Bloc

RAVN –Ravnopravie Movement

PŢCD – Peasants Christian Democratic Party

PDSE – Social Economic Justice Party 

UMPR –Patria-Rodina Labor Union

UC – Centrist Union

FG – Independent Candidate Feodor Ghelici

Print media

Public (state) newspapers favored the authorities in the newscasts, followed, with a large difference as concerns the frequency of the news and the granted space, by PDSE, UMPR and BPR. In a negative context, these newspapers mainly presented Democratic Moldova Bloc or PPCD.

Private (non-state) press criticized more the governing party and equally the other electoral competitors. Although these newspapers presented in a positive context mainly BMD and PSDM, however, the amount and frequency of the news favorable to the respective electoral competitors were smaller compared to the same pro-PCRM indices in the state press. 

 [image: image27.wmf]Diagrama 5.1. Concurenţi electorali prezentaţi la ştiri în context pozitiv

PCRM, 6

PCRM, 1

PCRM, 1

PCRM, 3

PCRM, 5

PPCD, 1

BMD, 12

BMD, 11

PSDM, 1

BPR, 1

RAVN, 2

RAVN, 1

UMPR, 1

PTCD, 2

PTCD, 1

PDSE, 1

PDSE, 1

PCRM, 17

PCRM, 49

PPCD, 1

PSDM, 6

PSDM, 11

0

10

20

30

40

50

60

Moldova Suverana

Nezavisimaia Moldova

Timpul

Saptamina

Moldavskie vedomosti

Komsomolskaia Pravda

SP

Farul Nistrean

Unghiul

Vesti Gagauzii

frecvenţa

                                                                                                                                                                                                                                                               


[image: image28.wmf]Diagrama 7.1. Concurenţi electorali prezentaţi la ştiri în context negativ

PCRM, 11

PCRM, 1

PCRM, 8

PPCD, 2

PPCD, 1

PPCD, 1

PPCD, 1

PPCD, 1

BMD, 10

BMD, 1

BMD, 1

BMD, 2

BMD, 1

PSDM, 1

PSDM, 1

BPR, 2

RAVN, 1

RAVN, 1

UC, 1

UMPR, 1

PDSE, 1

PCRM, 33

PCRM, 23

PPCD, 3

BMD, 6

BPR, 1

0

5

10

15

20

25

30

35

Moldova Suverana

Nezavisimaia Moldova

Timpul

Saptamina

Moldavskie vedomosti

SP

Farul Nistrean

Unghiul

Vesti Gagauzii

frecvenţa 

                                                                                                                                                                                                                                                               


Most articles of opinion on the electoral process were published in the newspaper “Timpul de dimineaţă” (41 percent of the total of such articles), followed by “Nezavisimaia Moldova” (17 percent), “Moldova Suverană” (11 percent), “Săptămîna” (10 percent) and “Moldavskie Vedomosti” (8%). The opinion articles published in “Moldova Suverană”, “Nezavisimaia Moldova” and “Vesti Gagauzii” presented in a negative context only PCRM (rarely – PPCD or BPR). The newspapers “Timpul de dimineaţă”, “Săptămîna” and “Moldavskie Vedomosti” published several opinion articles, presenting in a positive context BMD, PSDM and PŢCD.   

Most newspaper space for voter education was provided by the newspaper “Timpul de dimineaţă” – 53 percent of the total space provided for education in the monitored press. It was followed by “Unghiul” (20 percent), „Nezavisimaia Moldova” (13 percent), “Moldavskie Vedomosti” (11 percent).


[image: image29.wmf] 

Diagram 18. Share of voter education materials (space)

 

Nezavisimaia 

 

Moldova

 

13%

 

Unghiul

 

20%

 

Farul Nistrean

 

3%

 

Moldavskie 

 

vedomosti

 

11%

 

Timpul

 

53%

 




ANNEXES:

1. Methodology

2. Monitoring period

3. Monitoring timetable

4. Criteria of selection of media institutions

5. Monitored mass media

1. Methodology

What do we monitor?

· News

· Election advertising (airtime)

· Direct speech time

· Opinions

· Special electoral programs (debates etc.)

· Vox populi

· Voter education

Each electoral material is subject to a content and context evaluation to determine whether it is favorable or unfavorable to one or  the other candidate. The fact that the content and/or context of a piece of news is positive or negative does not necessarily point to the bias or partisanship of the station having broadcast the news. It is possible that the news favor or disfavor one of the candidates and, nonetheless, are equidistant from a professional perspective. Only when there is a tendency, over a period of time, that one of the candidates is favored or disfavored, will we consider that we are dealing with lack of balance. 

Each monitored material is codified depending on its topic, and its sources are identified, codified and accounted. Preference for certain sources, over a period of time, could also indicate an unbalance of coverage in favor of one or another candidate. 

2. Monitoring period - 6 January - 6 May 2005 – covers the parliamentary electoral campaign, the post-electoral period as well as the coverage of the campaign for the election of a new President by the Parliament. 

3. Monitoring timetable 

TV

Monday-Friday

06:30 – 09:00 şi 17:00 – 22:30

Saturday-Sunday

06:30 – 22:30

Radio

Monday-Sunday

06:00 – 24:00

4. Criteria for the selection of media institutions subject to the monitoring:

· Print run/audience/impact

· Type of ownership (state and private)

· Language (Romanian and Russian)

· Coverage (national, local)

5. Monitored mass media:

Print media 

Moldova Suverană, Nezavisimaia Moldova, Timpul de dimineaţă, Săptămîna, Komsomolskaia Pravda v Moldove, Moldavskie Vedomosti, SP (Bălţi), Vesti Gagauzii (Comrat), Unghiul (Ungheni), Farul Nistrean (Rezina)

TV 

Moldova 1, NIT, Pervîi canal v Moldove, PRO TV, Euro TV Chişinău, TVC 21, RIF TV, TV Bălţi, Blue Star (Bălţi), TV Găgăuzia, Canal X (Briceni), Cvant TV (Cahul)

Radio 

Serebreanîi dojd, Radio Moldova, Antena C, Russkoe Radio, Hit FM, Sănătatea (Edineţ), Radio Nova, Europa Plus, Kiss FM, 103.5 (Bălţi), Vocea Basarabiei, Radio Găgăuzia

 - Frequency 








Diagram 1. Share of monitored stations in broadcasting electoral news  





Euro TV





15%





Moldova 1





20%





NIT





25%





RIF





12%





Pro TV





6%





Pervii Canal





7%





TV Gagauzia





5%





TV Balti





1%





TV 21





7%





Blue Star TV





2%





Diagram 2. Share of monitored stations in broadcasting  





electoral news - Duration





Blue Star TV





2%





TV 21





6%





TV Balti





1%





TV Gagauzia





7%





Pervii Canal





5%





Pro TV





7%





RIF





9%





NIT





26%





Moldova 1





18%





Euro TV





19%






































































































































































































































































































































































































































































































































































































































Diagram 7. Special electoral programs (debates, interviews) - 





Frequency 





Moldova 1





75%





Euro TV





25%





Diagram 8. Special electoral programs (debates, interviews) - 





Duration





Euro TV





39%





Moldova 1





61%





Diagram 9. Voter education – Frequency 





Moldova 1





13%





Blue Star TV (TV6)





1%





Euro TV





52%





Pro TV





2%





NIT





32%





Diagram 10. Voter education - Duration





Moldova 1





40,8%





Blue Star TV (TV6)





0,2%





Euro TV





51,3%





Pro TV





0,3%





NIT





7,4%





Diagram 1. Share of monitored stations in the broadcasting of electoral news 





 - Frequency 





Teleradio 





Gagauzia





3%





Vocea Basarabiei





1%





Radio Moldova





18%





Kiss FM





1%





103.5 FM





3%





Sanatatea





4%





Serebreanîi dojd





10%





Radio Nova





1%





Europa Plus





13%





Hit FM





1%





Russkoe Radio





6%





Antena C





39%





Diagram 2. Share of monitored stations in the broadcasting of 





electoral news - Duration 





Teleradio Gagauzia





4%





Vocea Basarabiei





1%





Radio Moldova





27%





Kiss FM





0,3%





103.5 FM





1%





Sanatatea





3%





Serebreanîi dojd





5%





Radio Nova





0,3%





Europa Plus





6%





Hit FM





0,5%





Russkoe Radio





3%





Antena C





50%




















































































































































































































































































































































































































































































































































































































Diagram 7. Special electoral programs (debates, interviews) -





Frequency 





Antena C





50%





Vocea Basarabiei





20%





Radio Nova





30%





Diagram 8. Special editorial programs (debates, interviews) - 





Duration





Antena C





42%





Vocea Basarabiei





24%





Radio Nova





34%





Diagram 9. Voter education – Frequency 





Radio Moldova





1%





Vocea Basarabiei





9%





Sanatatea





1%





Antena C





89%





Diagram 10. Voter education - Duration





Radio Moldova





60.4%





Vocea Basarabiei





4.0%





Sanatatea





0.3%





Antena C





35.3%
















































































































































































































































































PAGE  
1

_1171177213.doc


Diagram 18. Share of voter education materials (space)











Nezavisimaia 







Moldova







13%







Unghiul







20%







Farul Nistrean







3%







Moldavskie 







vedomosti







11%







Timpul







53%












